Flourish Yleinen

Aamu-survival

05.07.2012, Outi Rinne

Omien luovien päämäärien toteuttaminen ja perhe-elämä on jossain määrin haastavaa – mahdollista kylläkin. Ajoittain se kuitenkin vie veronsa ja omalla kohdallani yleisin maksu tapahtuu yöunien kustannuksella. Pidemmän päälle tämä ei tietenkään kannata. Mutta joskus on vain mentävä, kunhan ei tule tavaksi.

Keskiyön maratoneihin minulla on muutama hyväksi havaittu survival-keino seuraavan aamun varalle. Vaikka uni jäisi lyhyeksi, herään yleensä hyvissä ajoin ehtiäkseni toteuttaa ne ennen singahtamista töihin tai palaveriin.

1. Nesteytys. Ensimmäiseksi aamulla juon vähintäin 1/2 l raikasta vettä, johon puristan sitruunaa. Jotkut suosivat lämmintä, jopa kuumaa vettä, itse pidän enemmän viileästä mutta en jääkylmästä. Yön aikana keho ennättää kuivahtaa ja kunnon nestetankkaus edesauttaa elimistön puhdistustoimia ja herättelee ruuansulatusta uuteen päivään. Silmien lisäksi myös vatsaa väsyttää huonosti nukutun yön jälkeen, joten herättelen sitä lempeästi.

2. Raitis ilma. Jos vain mahdollista, vedän ulkoilukamppeet päälle ja suuntaan raittiiseen ilmaan. Säällä kuin säällä. Hapekas ilma ja liikkuminen ravitsevat soluja, virkistävät mieltä ja vähentävät stressiä, joka väistämättä on korkealla unen puutteen vuoksi. Jos en ehdi lenkille ennen töihin lähtöä, pyrin kävelemään työmatkan tai osan siitä.

3. Kuivaharjaus. Ei ehkä niin tavanomainen ehdotus. Kuivaharjaus ennen virkistävää suihkua kuitenkin hieroo ja stimuloi tuntoaistia ja tehostaa  imunesteiden  kiertoa mm. vähentäen turvotusta. Toimenpide suoritetaan pehmeällä luonnonharjaksisella harjalla päästä varpaisiin – tai itse asiassa juuri päinvastaiseen suuntaan, eli vartaloa ylös päin, hellästi pyörivin liikkein. Lämmin suihku ja jokin ihana vartalovoide viimeistelevät hoidon. Olo on tässä vaiheessa jo huomattavasti freesimpi.

4. Lehtivihreä. Väsyneimpänä aamuna unohdan kahvit ja teet kokonaan ja kulautan kurkkuuni vain ekstravihreän smoothien. Kofeiini stimuloi ja tarjoaa hetkellisen nousun vireystilassa, mutta kiihdyttää samalla sydämen sykettä ja muita kehomme stressireaktiota. Hetken päästä väsyttää entistä enemmän. Sen sijaan marjoista, hedelmistä ja vihreistä lehdistä surautettu smoothie tarjoaa messevän cocktailin vitamiineja, antioksidantteja, aminohappoja ja muita hivenaineita sekä pitkäkestoista energiaa, joka on parasta virkistettä soluille.

5. Kauneusunet. Jos suinkin ennätän, vaihdan iltapäivän kahvitauon lyhyisiin päivänokosiin. (Luit oikein, ja näin meidän kesken, olen joskus harrastanut tätä salaa työhuoneeni suljetun oven takana. Punainen valo vain päälle. – Työpaikan virallista uni- ja meditaatiotilaa odotellessa…)  On todettu, että jo 10 minuutin unoset vireystilan lähtiessä laskuun lounaan jälkeen virkistävät yhtä paljon kuin 2-3 tuntia yöunta. Aika hyvä hinta-laatusuhde sanoisin. Ja jos ei uni tule, myös hiljentyminen ja meditatiiviseen tilaan laskeutuminen auttavat. Tämän jälkeen työteho onkin taas omaa luokkaansa ja elämä tuntuu muutenkin inhimillisemmältä.

Millainen on sinun survival-aamusi? 

Kuvat: Green Renessaince, 123rf.com

 

avatar
  Ilmoitukset kommenteista  
Ilmoita

Tilaa Jolien uutiskirje

Saat 10%-alennuskoodin heti sähköpostiisi!

Back to top

Sivustomme käyttää evästeitä tai vastaavaa teknologiaa erilaisten toimintojen toteuttamiseen, asiakkaan tunnistamiseen, personointiin sekä analytiikkaan ja markkinoinnin kohdentamiseen. Voit lukea tarkemmin evästekäytännöstämme Tietosuojaselosteestamme. Jatkamalla sivustomme käyttöä, hyväksyt evästeiden käytön.