Lifestyle

Iho paljastaa sisäisen tilamme

23.09.2021, Karita Tykkä

Iho kertoo paljon – ilmentää sisäistä tilaamme, niin mielen ja tunteiden, elämäntapojen kuin nauttimamme ravinnonkin osalta. Kaikki, mikä on sisällämme, näkyy myös ulospäin esimerkiksi ryhdissä, elinvoimassa, ilmeissä, ihossa ja koko olemuksessamme.

Kun suru painaa harteilla, kääntyvät olkapäät usein sisäänpäin, kumarrumme eteenpäin ja katse laahaa lattiassa. Ja kun ilo ja rakkaus ovat täyttäneet sydämemme, on koko rintakehä avoinna, hymy usein huulilla ja askelkin on kevyt kulkea.

Pikakikoilla iho kuntoon?

Lisäaineilla kyllästetty ja ravintoköyhä ruoka, pitkä ilta viinin parissa, stressaava elämäntilanne ja huonot unet näkyvät nekin olemuksessamme – iho näyttää harmaalta, väsyneeltä, silmien aluset ovat tummat ja iho sekä koko olemus viestittävät elinvoiman puutetta.

Tiedämme hyvin, mikä tekisi meille hyvää – värikäs ruoka, riittävä veden juonti, laadukas uni, happi, liike, positiiviset ajatukset ja niin edelleen… Turhan usein tämä tieto jätetään hyödyntämättä ja turvaudutaan pikakikkoihin. Mennään ihospesialistin luokse ja toimenpiteisiin, jotka vapauttavat meidät muutoksista elämän muilla osa-aluella.

Stressi uuvuttaa ja voi saada aikaan iho-oireita. Kuva: Emma Ronkainen

Miksi tarvitsemme naamioitumista

Haluamme kaikki heti nyt ja mahdollisimman helposti – haluamme muutoksen tulevan niin, ettei meidän itse tarvitse tehdä mitään. Haluamme poistaa elämäntapojemme ja ajatustemme ilmentämän totuuden ja naamioitua joksikin toiseksi. Peitämme vahvalla meikillä kaiken, mikä kertoisi kehon oikean tilan, miksi? Miksi meidän pitäisi olla jotakin muuta kuin mitä oikeasti sillä hetkellä koemme, tunnemme ja elämämme?

Veikkaan, että suurin syy ovat ympäristön asettamat paineet näyttää tietyltä ja sopia meille ulkopuoleltamme annettuun muottiin. Sosiaalinen media luo lisää painetta ja etenkin nuoret aikuiset, jotka muutenkin siinä elämänvaiheessa hakevat vielä itseään, kärsivät vertailusta, kommenteista ja paineesta, mikä saa tuntemaan epävarmuutta itsestään entistä enemmän. Ikääntyminenkään ei saisi näkyä ulospäin, mikä sekin on omituinen ajatus.

Jatkuva stressi voi johtaa iho-ongelmiin

Oletko kokenut joskus stressin tunnetta? Saatat tuntea sisälläsi ikävän tunteen, kun mielesi huutaa OLEN! Ehkä olet juuri nyt stressaantuneempi kuin koskaan ja kuorma painaa harteilla. Et ole yksin, uskon, että meistä jokainen on kokenut stressin tunnetta. Eikä stressi itsessään ole vain huono asia – se on aikaansaava voima ja vie asioita eteenpäin.

Ongelma muodostuu stressin pitkittyessä ja tasapainottavien työkalujen uupuessa. Olemme psykofyysinen kokonaisuus, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Tunteet todella tuntuvat kehossa ja vaikuttavat koko kehon toimintaan – muun muassa hormoneihin ja hermostoomme.

Tunneperäinen stressi saa kehon ja sitä kautta usein myös ihon reagoimaan. Stressinäppylät kasvoissa ovat itsellenikin tuttu juttu, samoin kasvojen kuumotus stressin tunteen noustessa äärimmilleen. Stressin aiheuttama ihottuma saattaa myös olla monille arkipäivää.

Kehon ja mielen stressitilan vaikutuksen todella näkee ja tuntee kehossaan ja usein myös ihossaan. Subjektiivisen kokemukseni mukaan stressaantunut keho toimii heikosti – uni on heikkolaatuista, ruoansulatus ei oikein toimi, iho näyttää väsyneeltä, treenistä palautuminen on hidasta, ajatus ei kulje ja mieli on alakuloinen.

Loma ja rentoutuminen puolestaan saavat ihoni hehkumaan, tasapainottavat koko kehon toimintoja, nostavat mielialaani ja ihokin on sitä kautta rauhallinen ja elinvoimainen.

Iho tarvitsee rauhoittumista ja tasapainoa

Pyrimme hakemaan oikotietä ja pikaratkaisua jokaiseen tilaan, joka näyttäytyy meille epämieluisena. Kun väsyttää nappaamme energiajuoman, ämpärillisen kahvia, syömme sokeria ja niin edelleen, jotta saisimme virtaa ja olotila vaihtuisi toiseen. Samoin teemme tunteille. Surun, häpeän, pelkojen tai vihan yllättäessä pyrimme muuttamaan tunnetilan toiseksi mahdollisimman pian – turrutamme epämiellyttävältä tuntuvan tunteen millä milloinkin ja mahdollisimman nopeasti.

Syömme tai olemme syömättä kokonaan, juomme tai sekoitamme päämme muilla keinoin, upotamme tunteemme järjettömän kovaan treeniin, seksiin, shoppailuun tai peleihin – mihin tahansa, mikä pyyhkäisee vahvan tunteen alleen. Muistathan, ettei edellä mainittu toiminta poista epämieluista tunnetta – se voi hävitä mielestäsi hetkeksi kyllä, muttei kehosta.

Ja kun käsittelemättömiä tunteita jää kehoon, alkavat ne aina jossain kohtaa ilmentyä jollain tavalla meissä, tavalla, joka ei ole millään tavoin positiivinen. Siksi kokonaisvaltaisen terveyden ja kauneuden tasapainon vuoksi tunteet kannattaa aina käsitellä, purkaa, päästää niistä irti ja oppia itsestään samalla uutta.

Sisäisen maailman tila näkyy aina myös ulospäin. Rauhallinen ja tasapainoinen elämä, ravinto ja myönteinen mieli mahdollistavat myös rauhallisen ihon, joka voi hyvin, ei oireile helposti ja toimii, kuten ihon on tarkoitus toimia. Iho tekee puolestamme niin paljon ja tekee parhaansa sen mukaan, mitä sille annetaan. Se ansaitsee rakkautta, huomiota ja hoivaa.

Olet kaunis omana itsenäsi

Kun itse kokee olevansa aidosti kaunis, on sitä myös ympäristölleen. Sillä sisäinen maailma näkyy ulospäin. Milloin sinä olet kokenut hetken, jolloin tunsit olevasi kaunis? Olisiko se olotila saunan ja järvessä pulahtamisen jälkeen, ehkä silloin kun rakkaasi on sanonut jotakin kaunista, ehkä hetkessä, jolloin tunsit ylpeyttä itsestäsi…

Kauneus on tunne, joka välittyy – opettele siis hyväksymään ja rakastamaan itseäsi sellaisena kuin olet ja saavutat kauneuden kokemuksen. Itsensä rakastamisen tilasta nimittäin teet valintoja, jotka tekevät sinulle hyvää, kannustat kauniisti matkan varrella ylämäen yllättäessä, näet myös sen kaiken hyvän, mikä on jo sinussa ja tunnet riittäväsi itsellesi.

Tämä kaikki on paljon sanottu, eikä tähän tilaan välttämättä pääse nopeasti, mutta jokainen harjoitus, lempeä ajatus itseään kohtaan, omien rajojen kunnioitus ja valintojen sekä ajatustensa tiedostaminen vievät eteenpäin.

Täydellinen keskittyminen hetkeksi niinkin arkiseen asiaan kuin ihonhoitorutiiniin keskittää ajatukset, rauhoittaa ja rentouttaa. Kuva: Emma Ronkainen

Näin lievität stressiä

Kokeile rentouttavaa ja rakkaudellista ihonhoitorutiinia. Näin saat lievitettyä stressin oireita ja pitkäkestoisen stressin aiheuttamia iho-ongelmia.

Ota siis tänään aikaa sille tärkeimmälle – itsellesi. Tee tämä ihonhoitorituaali rakkaudellisilla ajatuksilla rikastettuna.

Ehdotan siihen sopivia Essen tuotteita, joita valitsin omalle iholleni tätä varten ja joita olen käyttänyt enemmän ja vähemmän vuosien ajan. Voit käyttää rituaaliin sinulle mieluisia, tuttuja tuotteita.

  1. Pysähdy. Vie käsi tai kätesi sydämesi päälle ja ole läsnä itsellesi. Tunnustele, miltä sinusta tuntuu juuri nyt. Rentouta kaikki kasvojesi lihakset ja hengitä muutama kerran rauhallisesti ja vatsaan saakka sisään ja ulos.
  2. Puhdista ihosi Essen sensitive puhdistusvoiteella. Pyörittele kevyillä liikkeillä kasvojesi iholla, antaen ihollesi mahdollisuuden päästää irti liasta, jota pinnalle on kertynyt. Pyyhi pois ja huuhtele viileällä vedellä. Kuivaa iho lopuksi musliiniliinalla.
  3. Suihki kämmenillesi reilusti Sensitive toner -kasvovettä ja painele rauhassa kämmenillä kasvovesi ja kaulan iholle. Pidä kosketus lempeänä ja pehmeänä.
  4. Levitä sitten ihollesi reilu kerros kosteuttavaa Cream mask -naamiota ja anna vaikuttaa noin 10–15 minuuttia. Ota sen aikana kylpy, tee meditaatio, lue lempikirjaasi, kirjoita ajatuksiasi vihkoon, nauti kupillinen lempiteetäsi tai tee jotakin muuta, joka tuo sinulle juuri nyt iloa.
  5. Pyyhi pois ja huuhtele viileällä vedellä. Kuivaa iho lopuksi musliiniliinalla ja kosteuta Sensitive toner -kasvovedellä, jonka voit halutessasi myös kerrostaa ihollesi.
  6. Ota sitten muutama tippa Intensity -seerumia kämmenillesi ja painele seerumi hellästi kosteutetulle ihollesi. Nauti seerumin tunteesta ihollasi.
  7. Pumppaa sitten sopiva määrä suojaavaa Defence moisturiser -kasvovoidetta kämmenillesi ja levitä hellävaraisesti koko kasvojen ja kaulan sekä dekolteen iholle. Nauti ihon ihanasta tunteesta ja tuoksusta, jonka voiteen vaikuttavat luonnolliset raaka-aineet tuovat.
  8. Sipaise pieni määrä probioottista silmänympärysvoidetta hennoin painalluksin silmiesi alle ja ulkonurkkiin suuntautuvien sekä yläluomille, kevyesti kulmaluulle pyyhkäisten. Voit myös painaa hetken kulmakarvojesi välistä otsan lihaksia rentouttaen.
  9. Katso itseäsi peilistä ja sano ääneen tai hiljaa mielessäsi, ”rakastan sinua”. Ei hätää, sinun ei tarvitse edes uskoa tätä, alitajunta kuulee kaiken. Kiitä itseäsi, että teit itsellesi hyvää, annoit aikaasi, kuuntelit ja pidit hyvänä.

Rauhoittavaan, rakkaudelliseen ihonhoitorutiiniin sopivat nämä Essen tuotteet. Valitse sinulle mieluisat ja tutut ihonhoitotuotteet. Kuva: Emma Ronkainen

Stressi vaikuttaa ihoosi koko kehon heikentyvän toiminnan kautta: kasvoille voi ilmaantua stressinäppylöitä, saatat kokea kasvojen kuumotusta, kasvoille tai esimerkiksi käsivarsiin voi tulla stressi-ihottumaa tai iho voi näyttää väsyneeltä.

Lievitä stressiä näillä keinoilla:

  • Kuuntele ihosi viestejä; mitä se kertoo hyvinvoinnistasi?
  • Kohtaa stressiä aiheuttavat elämäntilanteet sen sijaan, että työnnät ne syrjään.
  • Pura ja käsittele stressin aiheuttamat tunteet.
  • Etsi keinoja ja apua elämäntilanteen tasapainottamiseen.
  • Pyri syömään laadukasta ravintoa.
  • Kokeile rentouttavia harjoituksia.
  • Tee jostakin arjen rutiinista, kuten ihonhoidosta, keskittymiskykyä elvyttävä, hyvinvointiin keskittyvä hetki.
  • Pyri aktiivisesti kääntämään ajatuksia kohti positiivisia asioita.
  • Käännä sisäinen puhe itsestäsi myönteiseksi.

Loppuun haluan sanoa, että olet täydellinen juuri sellaisena kuin olet – sinusta ei puutu mitään, eikä sinussa ole mitää väärää. Ihosi on ystäväsi ja pyrkii parhaansa mukaan toimimaan sinun parhaaksesi – kuuntele sen viestejä, pidä hyvänä ja tee yhteistyötä sen kanssa.

Artikkelin kuvat: Emma Ronkainen/@ronkainen.emma

Ilmoitukset kommenteista
Ilmoita
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

Tilaa Jolien uutiskirje

Uutena asiakkaana saat heti 10 % alennuskoodin sähköpostiisi.