Anne Bontour on mielenkiintoinen ja monilahjakas nainen. Hän on koulutukseltaan asianajaja mutta tehnyt myös pitkän huippumalliuran. Aiemmin nainen työskenteli isoille taloille aina Chanelista BMW:hen, nykyisin hänen kasvonsa ovat varatut vain ja ainoastaan hänen omalle kosmetiikkabrändilleen, Iroisielle. Sarjan syntytarina liittyykin vahvasti juuri Bontourin kasvoihin – kasvoihin, jotka ärtyivät synteettisestä kosmetiikasta niin pahasti, että mallinura kävi mahdottomaksi. Vastoinkäymisistä alkoi versoa idea omasta kosmetiikkasarjasta, josta tulisi maailman paras.
Me kaikki tiedämme, että elämä herkän ihon kanssa ei ole aina helpoimmasta päästä. Kasvot ovat, katsoimmepa asiaa kuinka kärsivällisesti tahansa, meille tärkeä ja näkyvä osa sosiaalista kanssakäymistä. Toisilla ihon kenkkuilu on hormonaalista, toiset herkistyvät Bontourin tavoin synteettisille kemikaaleille. Iho voi reagoida stressiin mystisillä punoituksilla ja kipeillä tukkeumilla, joskus tilanne saattaa pohjeta jopa ruusufinniksi asti. Olipa ihotyyppi tai ongelman aiheuttaja mikä vain, kurja tunne ihon temppuilun seurauksena on aina sama.
Kyse ei ole turhamaisuudesta vaan sisäisestä ristiriidasta, jonka ihon kiukuttelu saattaa aiheuttaa. Kukapa meistä ei haluaisi olla parhaimmillaan, näyttää kauniilta ja hyvinvoivalta. Bontourilla on tästä paljon omakohtaista kokemusta ja empatiaa jaettavanaan.
”Mallinura ja kenkkuileva iho eivät olleet helppo yhtälö. Oli todella raastavaa katsoa valokuvia, joissa ihoni näytti paksun meikkikerroksen ja kuvankäsittelyn ansiosta virheettömältä. Kun menin kotiin, pesin meikin pois, ihoni oli väsynyt, punoitti ja reagoi kaikkeen koko ajan yhä herkemmin. Se oli iso ristiriita. En tuntenut oloani kauniiksi”, Bontour muistelee.
Hän päätteli, ettei olisi ongelminensa yksin. Maailmassa täytyi olla paljon muitakin, jotka kärsivät samasta ilmiöstä.
Syntyi idea ihonhoitobrändistä, joka olisi paitsi laadukas, tehokas ja miellyttävä käyttää, mutta myös sellainen, joka toisi apua hänen kanssasisarilleen. Kuten aina, sydämen asioilla on tapana edetä nopeasti. Oikeat ihmiset löytyvät ja asiat loksahtavat. Niin kävi myös idealle nimeltä Iroisie.
Luonnonkaunis elämäntapa
Kun säteilevää Bontouria pyydetään kertomaan Iroisien taustoista, hän aloittaa aina alusta: kuvailemalla koko elämäntapaansa ”hyvin luomuksi”. Bontourin perheessä naisena olemisen kulttuuri on aina ollut hyvin luonnonläheinen ja lempeä.
”Tulen kodista, jossa äitini ja isoäitini ovat aina tehneet ruokaa puhtaista ja laadukkaista raaka-aineista. Kosmetiikkaa on myös valmistettu ruokakaapin antimista”, Bontour avaa taustojaan.
Paitsi, että oman ihon ja kehon hyvinvointi on Bontourille tärkeä, myös ympäristön kunnioittaminen kaikissa valinnoissa on ollut hänelle aina yhtä itsestään selvä asia kuin hengittäminen tai nukkuminen. Arvomaailmaan sopivan kosmetiikan löytäminen ei kuitenkaan ole ollut hänelle helppoa.
”Sellaisia luonnonkosmetiikkatuotteita, jotka sopisivat herkästi ärtyvälle ja vaativalle iholleni ei tuntunut löytyvän mistään. En ollut koskaan tyytyväinen. Monissa tuotteissa oli liian öljyiset koostumukset, toisissa liian vahvat tuoksut. Useista tuotteista puolestaan jäi iholle epämiellyttävä tunne. En voinut uskoa, että maailmassa ei ole vielä yhtään kriteereihini sopivaa luonnonkosmetiikkasarjaa!”
Kun maailmasta tuntuu vielä puuttuvan jotain tärkeää, intohimoiset ihmiset usein päättävät kääriä hihansa. Bontour päätti ryhtyä tuumasta toimeen. Ja työtä on sen jälkeen riittänyt.
”Voisin puhua tästä aiheesta päiväkausia. Matkan varrelle on mahtunut paljon työtä, intohimoa, onnistumisia ja epäonnistumisia. Halusin luoda todellisen ihonhoitosarjan, eivätkä kompromissit ole missään vaiheessa tulleet kysymykseen. Minulle todellinen ihonhoitotuote tarkoittaa tehokkuutta, miellyttävää käyttökokemusta ja turvallisuutta”, Bontour kuvailee.
Luonnonkosmetiikka on tulevaisuuden kosmetiikkaa
Ekosertifikaatti oli Bontourille itsestäänselvyys, samoin merelliset raaka-aineet. Ne ovat perustajattaren mielestä ainoa oikea vaihtoehto, kun etsitään ystävällisiä, hellävaraisia mutta tehokkaita raaka-aineita, jotka sopivat rauhoittajiksi myös erityisen herkälle iholle.
”Koska meren raaka-aineet tulevat täysin luonnontilassa olevasta ympäristöstä, niitä on mahdotonta sertifioida, samoin kuin villinä kasvaneita kasveja. Aloin etsiä tietoa ja lähteitä, joista voisin saada raaka-aineet, joille olisi mahdollista myös saada ekosertifikaatti.”
Perusteellinen etsintä tuotti kuitenkin tulosta. Bontour löysi Bretagnen edustalla sijaitsevan, UNESCO:n suojeleman Iroise-meren, joka on yksi maailman puhtaimmista vesialueista.
”Selvisi, että Iroisesta voisin saada ekosertifioituja raaka-aineita. Tiesin kihelmöivästä tunteesta, että tämä on nyt tässä. Sarjan nimeksi tulisi Iroisie”, Bontour muistelee.
Tänä päivänä parhaat merilevät poimitaan Iroisien tuotteita varten Iroise-merestä, rakkaudella ja käsin.
Kosmetiikka-ala oli ennestään Bontourille tuttu, olihan hän työskennellyt kahdessa suuressa kosmetiikkatalossa. Kun kuvaan astui kuitenkin onnellisten sattumien myötä Jean-François Cabos, joka jakoi oitis Bontourin kanssa intohimon merellisiä raaka-aineita kohtaan, kaikki loksahti paikoilleen. Kaksi intohimoista ammattilaista löisivät viisaat päänsä yhteen, tietysti! Cabos puolestaan on työskennellyt yli 20 vuotta kosmetiikkabisneksessä. Kaksikko suhtautuu työhönsä nöyrästi mutta kunnianhimoisesti.
Bontour uskoo hyvinvointitrendin voimaan ja siihen, että yhä useammat ihmiset alkavat kääntyä luonnonkosmetiikkaan. Mukana on kuitenkin annos realismia.
”Luonnonkosmetiikka on ehdottomasti tulevaisuuden kosmetiikkaa. Kukapa haluaisi iholleen synteettisiä kemikaaleja enää sen jälkeen, kun saa tietää markkinoilla olevan laadukasta luonnonkosmetiikkaa? Mutta silti, suuret synteettiset kosmetiikkatalot pelaavat isoilla panoksilla. Kun naisia vedellään oikeista naruista, lupaillaan täydellistä ihoa ja käytetään harhaanjohtavaa markkinointia – olemme usein helposti vietävissä, ellemme ole vielä perehtyneet aiheeseen”, Bontour toteaa.
Luonnonkosmetiikan edistämistyö on Bontourin mukaan nöyrää käsityötä, joka etenee päivä päivältä, pienin askelin, yksi asiakas kerrallaan. Kulttuurinmuutos ei tule hetkessä. Pohdinnoistaan huolimatta nainen on missiostaan varma. Koska miksipä lopputulos ei palkitsisi, jos työskentelee rakkaudella.
”Uskon muutokseen, koko sydämestäni.”
Ritz-hotellin valinta
Iroisien menestysaskeleet eivät nöyrästä suhtautumisesta huolimatta ole olleet lainkaan pieniä. Bontourin ja Cabosin työ on tuottanut hienoja hedelmiä, jotka näkyvät jo ympäri maailman. Se, että luonnonkosmetiikka aletaan noteerata ja ottaa vakavasti jo vaativissakin ympäristöissä, on Bontourille yksi suurimmista riemuista. Luonnokosmetiikka ei ole enää yksiselitteisesti hippikosmetiikkaa, vaan vakavasti otettavaa, erittäin tehokasta, ylellistä ja ammattimaista. Yksi hienoimmista osoituksista löytyy Iroisien kotikaupungista Pariisista, Place Vendômelta.
”Eräänä päivänä Ritz-hotellin johto tuli luoksemme ja kertoi etsivänsä ekosertifioitua sarjaa, joka olisi todella ammattimainen. Koska rakastamme työtä innostuneiden tekijöiden kanssa, suostuimme heti yhteistyöhön. Emme halua työskennellä isojen organisaatioiden kanssa, mutta sitäkin enemmän haluamme työskennellä ihmisten kanssa.”
Iroisien visuaalinen ilme henkii klassisia, ylellisiä kauneuskoodeja.
”Valkoiset pakkaukset, kultaisilla ja lämpimän harmailla teksteillä edustavat minulle ranskalaista, ajatonta eleganssia. Rakastan sitä”, Bontour kiteyttää.
Tärkeintä on matka
Bontour on yhdessä Cabosin kanssa luonut hienon ihonhoitosarjan, mutta se ei ole ollut matkan tärkein pointti.
”Tärkeintä Iroisien perustamisessa on ollut minulle huomata, että unelmat voivat toteutua. En laske tunteja enkä työpäiviä. Ajattelen Iroisieta silloinkin kun matkustan, kokkaan ja lepään.”
Työmäärä ja vaikeudet unohtuvat ja väsymys pyyhkiytyy pois sekunnissa joka kerta, kun Bontour kohtaa asiakkaan, joka kertoo tarinansa siitä, miten hän ei aiemmin uskonut luonnonkosmetiikkaan, mutta Iroisien tuotteiden myötä käsitys muuttui.
”Se on minulle aina iso tuuletuksen paikka, kun kuulen, että asiakkaamme ovat saaneet todella apua tuotteistamme. Tätä työtä on todella ilo tehdä. Se tuntuu parantavalta – saamme jakaa hyvinvointia niin paljon, kuin vain osaamme. Rimamme on korkealla, pyrimme koko ajan yhä parempaan.”
Ja sen voi todella huomata jo pelkästään kuuntelemalla lempeää äänensävyä, jolla Bontour kutsumusprojektistaan puhuu. Hän tuntee sanonnan: Jos unelmat eivät pelota sinua, ne eivät ole tarpeeksi isoja. Iroisie on täyttänyt mittapuun.
”Se, että olen onnistunut synnyttämään tällaisen brändin… Se on vieläkin niin iso juttu, että pelkään ajatella koko asiaa. Ehkä vielä jossain pisteessä hiljalleen uskon, että se todella on tapahtunut”, Bontour nauraa.
Mutta kuten kuvaan kuuluu, monilahjakas voimanainen ei silti pelkää sanoa ääneen sitä, mikä on unelmanrakennusprojektissa yksi tärkeimmistä asioista.
”Kyllä, olen aikaansannoksestani onnellinen ja ylpeä.”
*
Lue lisää Iroisiesta:
Idea ja raaka-aineet, Puhdistustuotteet, Kasvovoiteet, Kuorinta ja naamio, Seerumi, Trendi-lehden vuoden 2013 parhaaksi valitsema Iroisie Soin Parfait BB-voide sekä käyttökokemuksia Iroisiesta. Tuotteisiin voit tutustua verkkokaupassamme tästä.
(Kuvat Iroisie, tuotekuva Hannamari Rahkonen)
Anne Bontour on loistava esimerkki siitä kuinka sanonta ”vastoinkäymiset ovat vain mahdollisuuksia valepuvuissa” voi pitää täysin paikkansa ja ongelmat voidaan kääntää voitoksi.