Yleinen

Jolie-tiimin esittely ja jokunen liikesalaisuus

09.01.2015, Hannamari Rahkonen

Jolien vuonna 2014 sekä tiimissämme että yrityksessämme tapahtui monenlaista kasvua ja muutoksia. Vaikka yritystoiminnan ja sen johtamisen punaisena lankana olisikin pyrkimys päämäärätietoiseen rationaalisuuteen ja kaiken ennakointiin, voitte uskoa, että homma leviää toisinaan erinäisten yllätysten ja kirjavien tunteiden näyttämöksi. Tyylilajit tulevat tutuiksi ranskalaisesta draamasta vauhdikkaan farssin kautta suureen komediaan, ja aina ei todellakaan mene kuten oppikirjoissa.

Yrittäjyys ja liiketoiminnan pyörittäminen ovat pullollaan vaativia ja vakavia valintoja, joissa jokaisella siirrolla on seurauksensa. Bruttokansantuotteiden piiputtaessa, julkisen sektorin natistessa kestämättömyyttään ja liikelaitosten kamppaillessa elinolosuhteistaan yrityksillä riittää loputtomasti työtä ja haasteita rahoituksiensa organisoimisessa, markkinoidensa löytämisessä ja uskottavuutensa ansaitsemisessa.

jolietiimi

Keskellä maailmantalouden kuohuja voimme erittäin hyvällä syyllä kutsua kulunutta vuotta 2014 Jolien vuodeksi. Lähes nollabudjetilla aloittanut ja vain alle kolme vuotta sitten unelmista tähän todellisuuteen tiensä raivannut yritys on selvinnyt haasteistaan ja investoinneistaan siihen eräänlaiseen turning pointiin, jossa sen tulevaisuus tuikkii mahdollisuuksia, lupauksia, valoa ja toivoa kaikkien länsimaiden mustien talousuutisten keskellä. Kaupan ala kärsi tänäkin vuonna melkoisen taantumajoulun, mutta Jolie on tästä piittaamatta porskuttanut joulukuussa 2014 parhaan kuukautensa olemassaolonsa historiassa, ja saavuttanut melkoiset vaatimuksensa ja tavoitteensa vuositasolla liiketoimintansa eri osa-alueilla.

Näyttökuva 2015-01-08 kello 15.40.22

Suhtaudumme menestykseen nöyryydellä ja kiitollisuudella sitä kuitenkaan kyseenalaistamatta. Olemme esittäneet jatkoa ajatellen hyvän ja relevantin kysymyksen, mistä se johtuu. Tuurista? Markkinaraosta? Trendistä? Konseptista? Osaamisesta? Panostuksesta? Syitä on useita ja kaikkia tuskin voimme tunnistaa, mutta joitakin tärkeimmistä urhea matkanteko on meille jo opettanut:

1. Yksi Jolien keskeinen menetystekijä on erinomainen tuotevalikoima. Tuhannet asiakkaamme ja luonnonkosmetiikan edelläkävijäkuluttajat eivät voi olla väärässä. Erityisesti omassa maahantuonnissamme olevat sarjat Absolution, Iroisie ja Patyka sekä viimeisimpänä tulokkaana Kjaer Weis ovat saaneet käyttäjiltään ja jälleenmyyjiltään sellaista palautetta ja lisäarvon, johon ei yllä mikä tahansa tuotemerkki. Tuotteidemme menestystä siivittää paitsi huomattavan hyvä laatutaso, myös poikkeuksellinen innovatiivisuus ja ajanmukaisuus. Jotkut asiakkaamme ovat osuvasti todenneet niiden tarjoaman kokonaisvaltaisen ilon ja käyttökokemuksen elämyksellisyyden parantavan elämänlaatua. Tämä on kautta aikojen ollut tyypillistä kansainvälisille ikonibrändeille.

Näyttökuva 2015-01-08 kello 16.00.05

2. Pienet laivat kääntyvät suuria nopeammin. Aikaisemmin suuret menivät edellä ja pienet tepsuttelivat perässä, mutta tuuli lienee kääntynyt. Tiedostavat kuluttajat kannattavat mielellään kasvottomien suuryritysten sijaan pieniä yrittäjävetoisia toimijoita. Lisäksi pienten yritysten muutosalttius, rohkeus, erikoistuminen, kilpailuedut ja digikypsyys nopealiikkeisessä maailmassa ovat tutkitusti suuria organisaatioita parempia. Suurten hioessa pitkään ja tehottomasti prosessejaan, portfolioitaan ja strategioitaan, pienet ovat jo tehokkaasti edenneet, testanneet, neuvotelleet, toimineet.

Näyttökuva 2015-01-08 kello 15.46.11

3. Ihmiset. Jolie -tiimiin on valikoitunut ihmisiä, jotka omaavat aidon ja vilpittömän tahdon tehdä työtään sydämellä yritykseen ja sen tuotteisiin uskoen. Kaikki suhtautuvat velvollisuudentuntoisesti omiin tehtäviinsä, mutta kulttuurissamme jalostuu päivä päivältä myös erityinen kollektiivinen vastuunkanto. Tuota maailmasta joskus kadonneelta tuntuvaa harvinaisuutta vaalitaan Joliessa paitsi sanoissa niin teoissa, jotka ovat vapaita subjektiivisesta edunvalvonnasta tai itsekkäistä asenteista.

Näyttökuva 2015-01-08 kello 15.53.30

4. Asiakkaat ovat tasa-arvoinen osa tiimiä. Meillä on yksinkertaisesti maailman fiksuimmat asiakkaat, joilta saamme niin kiitosta kuin kehittävää palautetta yrityksemme ja toimintamme edelleen parantamiseksi. Saadessamme viime talvena Retail Awards -palkinnon Vuoden komeetta –kategoriassa, palkinnon perusteluissa mainittiin tuolloin Jolien ”yhteisöllinen liiketoiminta”. Tällä viitattiin paitsi Jolien vahvaan jalansijaan sosiaalisessa mediassa, myös siihen, kuinka asiakkaat osallistuvat konseptimme rakentamiseen. Allekirjoitamme lämmöllä ajatuksen siitä, että sitä älykkäämpi ja tuottavampi yritys on, mitä varmemmin se tietää itsestään sen, mitä sen asiakkaat siitä tietävät.

Näyttökuva 2015-01-08 kello 16.03.50

5. Sense of mission. Kosmetiikkateollisuus on perinteisesti harjoittanut markkinointia kyseenalaisilla ja harhaanjohtavillakin argumenteilla. Jolien toimintaa ohjaa tästä poiketen moraalinen sensitiivisyys, valistuneisuus ja vastaanottajan kunnioittaminen. Emme aliarvioi asiakkaitamme siten, että lupaisimme kaksinkertaiset huulet, ikuista nuoruutta tai satoja prosentteja pidemmät ripset. Pyrimme toimimaan sosiaalisesti vastuullisesti ja etsimään laadukkaita tuotteita, jotka tuottavat todellista arvoa käyttäjälleen. Sama arvoperustaisuus pätee myös liiketoimintamme kokonaisuuteen, jossa tällä hetkellä kaikki liikenevät resurssit ohjataan takaisin yrityksen toiminnan, valikoiman ja palvelun kehittämiseen lisäämään hyvää sen tärkeimmälle tekijälle, asiakkaalle.
Suurenmoinen kiitos, hyvät ystävät, kuluneesta vuodesta 2014!

Jolie-tiimi

Teksti Molla Jelkänen

Kuvat Mikko Rasila, Paavo Lehtonen, Hannamari Rahkonen, Jolie

Ilmoitukset kommenteista
Ilmoita
guest
6 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Päivi
Päivi
9 years sitten

Tosi tervetullut kirjoitus, kiitos! Olen useasti miettinyt, miten Joliella itse asiassa menee ja ketä siellä taustalla on, kun muutoksia on selvästi tapahtunut ja se muutos, joka on ollut julkisin, on saanut miettimään, että mitähän muuta… Mutta tosi kiva tietää, että kaikki on taustalla ok ja nähdä vähän Jolien nykyisiä kasvoja! Mielestäni merkittävä tekijä Jolien menestyksessä on asiointikokemus. Paitsi, että teidän asiakkaat haluavat ne tuotteet, he haluavat ne myös nimenomaan teiltä ostettuina. Jatkakaa samaan malliin! Menestystä ja kasvua vuodelle 2015, toivottavasti nähdään taas pian 🙂

Mari Vee
Mari Vee
9 years sitten

Yhdyn täysin edellisen kirjoittajan mielipiteeseen siitä, että asiointikokemus Joliessa on yksi merkittävä tekijä menestyksessä. Nautin yksinkertaisesti siitä tunteesta kun pääsen myymälään jutustelemaan ja hypistelemään tuotteita, jotka olen jo etukäteen yleensä valmiiksi miettinyt. Asiakaspalvelu, jota olen Joliessa saanut on aivan sanoinkuvaamattoman lämminhenkistä ja tunne on kuin omaan kotiin tulisi. Viime vuoden ehdoton kohokohta on ollut se kun löysin alkuvuodesta Jolien. Lisäksi arvostan sitä, että koskaan Joliessa ei tuputeta väkisin mitään eli mitään pakko ostaa fiilistä ei tule ollenkaan.

Minja
Minja
9 years sitten

Asun kaukana Helsingistä, jonka vuoksi tuotteet tulee tilattua verkkokaupasta. Muistan vieläkin sen ensimmäisen tilaukseni, kun oikein innoissani odotin sitä omaa ekaa pakettia. Olin siis todella innoissani 🙂 Olin vain nähnyt eri blogeista kuvia ihanasti paketoiduista tuotteista, ja lukenut kuinka kirjoittajat suorastaan ylistivät sitä, kuinka mahtavaa on, kun tuotteiden paketointiin jaksetaan panostaa. Se on kyllä todella mahtavaa. Joliesta tilaaminen on minulle pientä arjen luksusta. Viime kesänä pääsin käymään itse liikkeessä ostoksilla pariinkin otteeseen ja voi vietävä, että mä jopa jännitin sitä ensimmäistä ostos reissua. En kyllä yhtään ihmettele, kun niin monet kehuvat paikkaa. En ole viihtyisämmässä putiikissa vierraillut 🙂

Hannamari Rahkonen
Hannamari Rahkonen
9 years sitten

Ole hyvä, ja kiitos Päivi myös itsellesi kauniista ajatuksistasi, jotka lämmittävät jokaisen Jolie-tiimiläisen sydäntä. Lempeää viikonalkua, shopilla tavataan!

Hannamari Rahkonen
Hannamari Rahkonen
9 years sitten

Mari, ihanaa lukea tällaisia lauseita. Kiitos, että ilahdutat meitä upealla olemuksellasi sekä positiivisella asenteellasi niin täällä Toimituksen blogin kuin Jolie shopinkin puolella.

Hannamari Rahkonen
Hannamari Rahkonen
9 years sitten

Olemme otettuja kuullessamme siitä, että voimme tarjota sinulle arjen luksusta Minja. Ihanaa talvea sinulle ja tervetuloa vierailemaan putiikilla uudestaan, kun liikut näillä kulmin!

Haluaisitko 10 % alennuksen ensimmäiseen tilaukseesi?

Tilaa uutiskirjeemme.

Saat sähköpostiisi parhaimmat edut, upeimmat uutuudet ja kauneusinspiraatiota. Voit perua tilauksen milloin haluat.