Absolution, ”made to measure” – pariisilaissarjan tarina, ideologia ja tausta
29.01.2015, Hannamari Rahkonen
Esittelimme pariisilaissarja Absolutionin teille ensimmäisen kerran vuosi sitten jännittävien maahantuontiuutisten saattelemana. Kuten kerroimme teille eilen, on sarja kulkenut eteenpäin voittokulkueen lailla. Vuoden aikana Absolution on kerännyt itselleen vankan käyttäjäkunnan, jonka kasvamista olemme seuranneet ilolla. Loppuviikon olemme varanneet täsmällisille tuotevinkeille, mutta sitä ennen haluamme palata sarjan syntytarinan ja toimintaideologian pariin.
Kun ensimmäisen kerran eksyimme Absolutionin nettisivuille, välitön reaktiomme oli wau. Ja kun olimme katsoneet alla olevan videon, halusimme heti tietää lisää.
Sarjassa kiteytyi kaikki se, mitä luonnonkosmetiikkamarkkinoilla halusimme nähdä. Estetiikka, laatu, innovatiivisen hieno pakkausdesign, persoonallisuus sekä urbaani, aito trendikkyys. Absolution henki niitä kaikkia elementtejä, joiden takana itsekin seisomme. Tämä sarja on saatava Suomeen, ajattelimme. Luonnonkosmetiikalla on edelleen useiden kosmetiikankuluttajien mielissä hippileima – ja juuri siksi halusimme tuoda esiin tällaisia wau-brändejä.
Eipä aikaakaan, kun olimme jo lentokoneessa matkalla kohti Eiffel-tornia. Halusimme välittömästi tavata Isabelle Carronin, joka tämän rock-henkisen ja urbaanin mustavalkoisen brändin takaa paljastui. Superfoodien vahva läsnäolo sarjan ideologiassa lisäsi vain bensaa liekkeihimme. Taisimme saada myös pienen girl-crushin Isabelleen. Hänen energiasta huokui tyylitietoisuus, vahvuus ja feminiininen särmikkyys. Ja tehän tiedätte, kuinka paljon sellaiset persoonat meitä kiinnostavat! Pariisissa Isabelle kertoi meille halunneensa luoda sarjan, jossa ei tarvisi tehdä ihonhoidollisia kompromisseja tai tyytyä yhtään vähempään kuin siihen parhaalla mahdollisella tavalla itselle juuri sopivaan. Toisin sanoen, musiikkia korville.
Päämäärätietoinen Isabelle oli sarjan alkumetreillä jo päätynyt siihen, että sarjan sydämeksi muodostuisivat luomut ja luonnonkosmetiikan kriteereihin yltävät aktiiviset raaka-aineet, tehokkuus, superfoodit, kauniit koostumukset ja tuoksumaailma sekä poikkeuksellinen, ekologinen pakkausdesign. Edellämainitut vaativat intohimoista opiskelua ja pitkällä kokemuksella varustetun kumppanin, jälkimmäisimmässä hän oli itse jo valmiiksi rautainen ammattilainen.
Isabelle on tehnyt pitkän ura mainosmaailmassa ja toimii edelleen startegisen designyrityksensä Jakin (Just A Kiss) voimanaisena. Hän on työskennellyt isojen muotitalojen ja kosmetiikkayritysten kanssa ja saavuttanut jo henkilökohtaisen huippunsa visuaalisella alalla – joka ei ehkä paljastunutkaan loppujen lopulta niin luovaksi ja haastavaksi, kuin hän olisi toivonut. Niinpä Isabelle teki sen, mitä sydän sanoi: ryhtyi vihdoinkin työskentelemään oman unelmansa eteen ja alkoi suunnittelemaan omaa kosmetiikkabrändiä. Pariisittaren omien sanojen mukaan se oli ainoa keino luoda maailmaan juuri sellainen kosmetiikkasarja, joka vastaisi hänen omia käsityksiään siitä, mitä on alusta loppuun asti hiottu kosmetiikka – ja sisältäisi uniikkina lisämausteena hänen oman taiteellisen kädenjälkensä.
Absolution henkii jo pelkällä visuaalisuudellaan tinkimättömyyttä, omaperäisyyttä, vahvaa näkemystä ja itsevarmuutta. Ja odottakaapa vain, kun kokeilette sisältöä. Isabelle toivoo, kuten mekin, että jokainen oppisi kuulostelemaan ihoaan ja käymään sen kanssa läheistä keskustelua. Se on antoisaa, koska iho kertoo meille valtavan paljon sisäisestä tilastamme ja siitä, mitä sekä kehomme että ihomme hyvinvointiin milloinkin tarvitaan.
Absolution sisältää puhdistusveden, neljä anti-age-vaikutteista voidetta, viisi seerumia, yhden silmänympärysvoiteen, kaksi naamiota, kasvokuorinnan, kasvoöljyn, käsivoiteen ja vartalovoiteen. Bonuksena keimailevat pienet mustavalkoiset minibalmit, meikkivoide ja Konjac -puhdistussieni. Luomupitoisuus tuotteissa on kokonaisuudessaan vähintään 52 prosenttia. Kasviperäisistä raaka-aineista yli 96 prosenttia on luomuviljeltyjä. Kaikki tuotteet valmistetaan Ranskassa ja kaikki raaka-aineet tulevat samalta alueelta, jotta laaduntarkkailu on silloin helpompaa ja jatkuvampaa. Vakuuttavaa, eikö.
Vaikka Absolution on vasta viitisen vuotta vanha sarja, se on jo löytänyt tiensä arvostetuimpien muotilehtien sivuille ympäri maailman ja sitä myydään myös maailmanlaajuisesti mutta vain tarkoin valituissa, laadukkaissa myyntipisteissä. Kuuluisien Absolution-addiktien joukkoon kuuluvat meidän lisäksemme myös muun muassa Vanessa Paradis, Johnny Depp, Brooke Shields ja Keira Knightley. Emme ole siis varsinaisesti yhtään hassummassa porukassa.
Absolutionin designin ydin on ehdottomasti pakkauksissa – ja siinä, mitä tällä uniikilla pakkausmetodilla halutaan viestiä. Ideana on, että voiteita ja seerumeita sekoitellaan itse, jotta tuotteista saadaan kootuksi mahdollisimman räätälöity kokonaisuus. Pakkausmenetelmät tukevat tätä räätälöintiajatusta niin nerokkaasti, että tuotteiden käyttö saa hymyilemään kerta toisensa jälkeen. Kahta samanlaista ihoa ei ole, eikä kahta samanlaista päivää, siksi Absolution tarjoaa mittatilaustuotteiden kokonaisuutta, joka on made to measure.
Huomista postausta odotellessanne voitte virittäytyä Absolution -teemaviikkomme tunnelmaan kurkkaamalla tämän videon, jossa Isabelle kertoo perustelunsa made-to-measure-ajattelulle.
* Jos sinulla on oma hoitola, laadukas verkkokauppa tai myymälä, ja olet kiinnostunut Absolutionin jälleenmyynnistä, ota toki meihin yhteyttä: distribution@jolie.fi
Teksti Jutta Ruonansuu
Kuvat ja videot Absolution