Teksti: Mia Jokiniva Kuvat: Villa Mandala ja Mikko Harma

Olen kuullut työssäni hyvinvointikeskuksen emäntänä usein, että “detox” eli “myrkkyjen puhdistaminen” on monelle alkuun luotaantyöntävä, jopa pelottavakin sana. Mieleen saattaa tulla mielikuvia hurjasta nälästä ja posket lommolla vihermehun imemisestä… Toinen muistelee kuulleensa kauhutarinoita suolihuuhteluista ja julmetun kovista päänsäryistä.

Onneksi nuo mielikuvat kuuluvat 1980-luvulle, sillä tämän päivän detoxaaminen on ihan muuta kuin nälännäkemistä. Tänään detox viittaa keho-mielen elinvoiman lisäämiseen, kun terveyttä kuormittavia tekijöitä vähennetään omasta arjesta. Detox ei silti ole pelkkään rajoittamiseen perustuva dietti, vaan enemmänkin oikeiden valintojen lisäämistä päivän kulkuun.

Me järjestämme Villa Mandalassa usein detox-päiviä ja detox-lomia. Niille osallistuja saa perustiedot siitä, miten puhtaampi elämä on helppo rakentaa: Parhaimmillaan detox tukee ruoansulatusta ja ravinto-aineiden imeytymistä, mielen selkeyttä, immuunipuolustusjärjestelmää, sekä raskasmetallien ja stressihormonien poistumista kehosta.

Detoxaus on kivaa, kun homman saan käyntiin. Siksi olen koonnut sinulle oheen inspiraatioksi kokkimme Martti Tolvasen kanssa yhden detox-mallipäivän. Sen kokeileminen ei vaadi sinulta erityistä elämäntilannetta, energiaa, varoja tai aikaa. Kunhan ostat tiettyjä detoksaamisessa auttavia ruoka-aineksia valmiiksi kaappiin, pääset omalle detox-miniretriitillesi vaikka jo heti huomenna.

DETOXAAJAN PÄIVÄ

KLO 7.00 / AKTIVOI

Aamupalan tarkoitus on myös detoxatessa – ja etenkin silloin – potkaista päivä kunnolla käyntiin. Ruoansulatus lepää yön jäljiltä, joten ensimmäiset suupalat ovat tärkeitä suolistolle ja sisäelimille.

Detoxaukseen voimakkaimmin osallistuvat sisäelimet, joihin voi vaikuttaa ruokavaliolla, ovat suolisto, maksa ja munuaiset. Villa Mandalassa keittiö koittaa aina detox-retriiteillä ajatella sitä, miten sisäelimet saisivat aamupalan avulla parhaan mahdollisen startin päivään.

Klassisessa detox-ruokavaliossa ei käytetä sokeria, valkoisia jauhoja eikä eläinperäisiä tuotteita (mukaan lukien lehmänmaito). Myös kahvi on mustalla listalla. Seuraava aamupala on niin täyttävä ja herkullinen, ettet tule edes huomaamaan ensimmäisten puuttumista. Kahvin pois jättämisestä voit päättää itse. Itse asiassa George Mason Universityn tutkimus vuodelta 2012 osoittaa monien muiden ohessa, että muutaman kahvikupin juominen päivittäin voi jopa tukea maksan toimintaa.

PS. Jos haluat tehdä ennen aamupalaa muutamia ruoansulatusta aktivoivia liikkeitä, kokeile tehdä 10-15 kertaa kissanselkä-lehmänselkäliikettä ja tätä ruoansulatusrullausta:

RUOANSULATUSRULLAUS

image002

image004

TEE NÄIN: Asetu istumaan säärien päälle. Purista kädet nyrkkiin ja aseta ne aivan nivusiin. Taivuta vartalo käsien päälle ja käännä rystysiä kohti vatsaa. 
Pysy asennossa noin reilun minuutin ajan rauhallisesti hengittäen. Asento stimuloi erityisesti paksusuolta ja ohutsuolta. Nouse varovasti ylös. Siirrä käsiä uutta eteentaivutusta varten hieman ylemmäs. Taivuta taas alas ja pysyttele näin jälleen noin minuutin ajan. 
Toista sama vielä kolmannen kerran, nyt nyrkit ihan kylkiluiden alapuolella eli maksan ja pernan tietämillä. Lepää liikkeiden jälkeen noin minuutin ajan selinmakuulla.

ELIMELLINEN VAIKUTUS: Perna, maksa, lonkankoukistajat, suolisto, erit. ohutsuoli, paksusuoli.

LÄHDE: Stressin luomuhoito (2015) Mia Jokiniva

RAAKAPUURORESEPTI

  • Hampunsiemeniä 0,3 dl / syöjä
  • Kaurahiutaleita 0,75 dl / syöjä
  • Mustikkaa 0,3 dl / syöjä
  • Mustaherukkaa 0,3 dl / syöjä
  • Agave-siirappia loraus
  • Suolaa ripaus

Lisää vettä sen verran blenderiin, että puuron koostumus miellyttää.

Laita kaurahiutaleet ja siemenet likoamaan edellisenä iltana veteen niin, että ne peittyvät hieman veteen. Laita liotetut ainekset ja marjat blenderiin ja surauta tasaiseksi. Lisää vettä tarvittaessa. Jos valmistat puuroa monelle hengelle, lisää aineksia blenderiin vähitellen sekoittaessasi. Lisää siirappi ja hyppysellinen suolaa vasta lopuksi. Puuro on valmis nautittavaksi.

Detox-aamupala muuttuu runsaaksi kun lisäät puuron pinnalle hedelmiä, pähkinöitä, siemeniä tai mausteita, kuten verensokeria tasaavaa kanelia tai kardemummaa. Kuidut imevät itseensä nesteen lisäksi myös kuonaa ja baketeereja suolistosta, joten omenanpalojen, aprikoosien ja esimerkiksi psyllium-jauheen sirottelu puuron päälle toimii hyvin.

Detox-puuron paras tunettaja on chiahillo. Chiansiemenet sisältävät mm. paljon A-vitamiinia, B-vitamiineja ja jopa 20% proteiineja. Keitä aamupalan kyytipojaksi vielä yrttiteetä esimerkiksi siankärsämöstä tai kamomillasta, niin munuaiset ja suolisto kiittävät.

CHIAHILLO TALVIAIKAAN

  • Mansikkaa, mustaherukkaa ja/tai muita suosimiasi pakastemarjoja 2 dl
  • Chiansiemeniä 4 rkl

Ota marjat sulamaan edellisenä iltana, jotta ne ovat mehustuneet aamulla. Laita chiansiemenet marjoista sulaneeseen nesteeseen. Anna imeytyä n. 45 minuuttia, kunnes siemenet turpoavat ja neste katoaa. Voit sekoittaa hilloa välillä. Hillo on valmista tavaraa puuron päälle. Voit lisätä puuron ja chiahillon päälle jukurtin sijaan myös pari ruokalusikallista vaniljakaurahapatetta.

KLO 10.00. / ALKALISOI 

Kun syöty ruoka on kovin käsiteltyä, alkaa se ajan mittaan muuntaa kehon happo-emästasapainoa (pH-arvo) kohti suotuista happamampaa. Kehoa happamoittavat myös hiilihappoiset ja sokeriset juomat, kahvi, puhdistettu suola, liha, viljatuotteet, maitotuotteet ja kananmunat – mutta myös esimerkiksi ilmansaasteet, tupakointi, lääkkeet ja liika treenaaminen. Pikaniksi kehon emästasapainon tukemiseen on nauttia vesilasiin sekoitettu luomusitruuna aamupäivän kuluessa. Vaikka sitruunan hedelmämehu maistuukin suutuntumalla happamalta, se muuntuu kehossa emäksisyyttä tukevaksi aineeksi.

KLO 12.00. / RAVITSE

Koko omaa lounaspöytää ei tarvitse kuljettaa detox-päivänä käsilaukussa mukana, riittää kun tuunaat lautasannostasi näin:

  • jätä eläinproteiinit pois
  • juo vasta ruoan jälkeen, jotta vatsahapot saavat tehdä työnsä rauhassa ruokailun aikana
  • lisää sisäelimiä ja maksan ja munuaisten toimintaa tukevia aineksia: punajuurta, bataattia, valkosipulia, lehtivihreää ja kukkakaalia.
  • lisää verensokeria tasaavia aineksia: pitkäkestoisia hiilihydraatteja (kuten linssejä, kvinoaa, tattaria ja kauraa) sekä hyvä annos proteiinia (herneitä, lehti- ja parsakaalia, pinaattia, tofua… ja yllätys yllätys, keitettyjä perunoita!)
  • pidä pientä pussia siemen-pähkinäsekoitusta mukana ja tuunaa sillä lounassalaatti. Suosi saksanpähkinöitä, joiden omega3-öljypitoisuus auttaa kehoa detoxauksessa ja luomuauringonkukan- ja kurpitsansiemeniä, jotka tukevat maksan toimintaa vitamiinipitoisuuksillaan.
  • Juo runsaasti vettä n. puoli tuntia ruoan jälkeen, niin autat myös munuaisia tekemään oman työnsä kunnolla.

KLO 15.00. / HAPETA

Keuhkot ovat iso elin, joka suojelee kaiken päivää elimistöstämme ilman epäpuhtauksilta. Voit paitsi lisätä keuhkojen toimintakapasiteettia, puhdistaa niitä, ja huoltaa kehon happi-hiilidioksiditasapainoa hengitysharjoituksilla. Buustaa iltapäivääsi seuraavalla 8 minuutin tekniikalla. Voit tehdä sen vaikkapa iltapäivän kahvitauolla. Saatat yllättyä, kuinka paljon kahvikupillista pitkäkestoisempi sen piristävä vaikutus on.

HENGITYSHARJOITUS VÄSYNEELLE:

KLO  19.00. /  RENTOUTA

Päivät turhat höyryt ja stressi on helpoin päästellä ulos joogamaton päällä. Ei, en ehdota hikitreeniä vaan päinvastoin, kehoa ja mieltä miellyttävällä tavalla rauhoittavaa restoratiivista joogaharjoitusta. Voit tehdä treenin vaikka läheisellä joogastudiolla tai nettijoogaa tarjoavan palvelun ääressä, mutta nämä muutamatkin hetket videon yksikertaisten liikkeiden ääressä toimivat hyvin. Oheisen videon treeni paitsi hidastaa stressihormonien erittymistä vereen, rentouttaa istumatyötä tekevän alavartalon ja selän lihaksistoa, jolloin esimerkiksi unensaanti helpottuu ihan luomukeinoin.

HELPPO VENYTYS TOIMISTOTYÖLÄISELLE:

KLO 21.00. / DIGIDETOXAA

Eri näyttöpäätteiden “sinisen valon” unta häiritsevistä ominaisuuksista on jo paljon tutkimusnäyttöä. Samoin nopeita leikkauksia, valojen välkettä ja ääntä tarjoilevat tv-ohjelmat, Facebook-klipit ja erilaiset pelit ovat omiaan villitsemään keskushermostoamme. Se on huono veto silloin, kun pitäisi jo rauhoittua yöpuulle. Jätä laitteiden räplääminen siis yhdeksän jälkeen illalla, ja keski yöpuulle asettumiseen muita juttuja… Kun sulkee silmänsä detox-päivän jälkeen yöuneen rauhallisena ja rentoutuneena, alkaa seuraava aamukin puhtaammalta pöydältä.

PS. Voit lukeaa lisää stressinhallinnasta ja kokeilla muitakin harjoituksia Hengähdyshetkiä-sivulla.

Villa Mandalan kesän detox-päivät, retriitit ja wellness-lomat löydät myös sivustolta www.villamandala.fi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Jolie 2018