Toimitus

It’s a new dawn – yrityskauppa on totta

16/12/2018, Jolie

Jolie on kuluneen viikon sisällä ottanut uuden merkittävän askeleen, jonka emme uskoneet tulevan ihan vielä. Maailman valloittaminen ja ihmeiden tekeminen on helpompaa yhdessä. Siksi visioomme on jo pitkään kuulunut, että jossakin vaiheessa lyömme hynttyyt yhteen jonkun suomalaisen tai kansainvälisen luonnonkosmetiikkaässän kanssa. Ajattelimme kuitenkin tuon hetken olevan vielä vuosien päässä.

Luonnonkosmetiikan markkinan kasvaessa ja Jolien tunnettuuden lisääntyessä meistä on oltu hyvin kiinnostuneita. Pikkuisen Jolien rohkeutta, kovaa kasvua, pioneerityötä ja osaamista arvostetaan. Olemme saaneet yhteydenottoja aiheesta, että mitä jos oltaisiinkin saman katon alla. Kilpailutilanteen muuttuessa ajatus on alkanut käydä. Isot yritykset L’Oréalin kaltaisia jättiläisiä myöten ovat heränneet siihen, että tulevaisuudessa ei ehkä myydäkään muuta kosmetiikkaa kuin luonnonkosmetiikkaa. Jopa lainsäädäntö on kehittymässä siihen suuntaan, kuluttajien asenteista ja maapallon tilasta puhumattakaan.

Oy Transmeri Ab x Jolie Natura Oy

Loppukesällä Transmerin toimitusjohtaja Sari soitti Jolien brändijohtajalle Mollalle. Leppoisasta puhelusta sai alkunsa useita kuukausia kestänyt neuvottelu- ja suunnitteluprosessi. Transmeri oli aiemmin vuonna 2018 ostanut jo Suomen johtavan luonnonkosmetiikan maahantuojan Natcos Oy:n, jonka tuotemerkeistä löytyvät esimerkiksi timantinkovat luonnonkosmetiikkatähdet Esse ja Whamisa. Alettiin pohtia hyötyjä ja mahdollisuuksia. Entä jos rinnakkain toimivat parhaat osaajat olisivatkin yhtä? Jos säkenöivät voimat kytkettäisiin samaan koneeseen?

Viime viikolla Helsingissä tehdyssä yrityskaupassa Oy Transmeri Ab on ostanut Jolie Natura Oy:n koko osakekannan. Näiden yrityskauppojen myötä Transmerista tulee huomattavan suuri ja vetovoimainen luonnonkosmetiikkatoimija Pohjoismaissa ja Baltiassa. Transmeri haluaa strategisella päätöksellä panostaa ajankohtaiseen ja uuteen liiketoimintaan, ja fokusoitua esimerkiksi luonnonkosmetiikkaan. Vanhana ja vakaana bränditalona se tarjoaa Jolien ja Natcosin kaltaisille moderneille uskalikoille tukevan selkänojan jatkaa kasvuaan. Olemme Joliessa taiteilleet jo kauan kevyillä puitteilla miljoonakasvuiseen liiketoimintaan. Teemme nykyisellä infralla valtavasti henkilötyötä, jotta pystymme pitämään konseptimme ehjänä ja palvelemaan asiakkaitamme laadukkaasti. Varastonaisemme Fredalla ansaitsisivat päivittäisen sankarimitalin.

Päätös kaupasta ei ole ollut Jolien omistajille helppo. Suuren mahdollisuuden kynnyksellä olemme valvoneet ja pillittäneet. Olemme sortuneet nostalgiaan ja muistelleet saagan alkutaivalta Jutan, Katjan, Sakarin ja Mollan yhteisestä ensitapaamisesta lähtien. Iltaisin unta odotellessa silmissä on vilistänyt tapahtumia ja ihmisiä, joista kaikilla on ollut roolinsa ja merkityksensä. Voitoista tappioihin, vaikeuksista iloon, päätöksistä vielä isompiin päätöksiin. Takana on valtava määrä elämänkokoisia tunteita ja kiivettyjä vuoria. Ylitse muun nousee Jolie -perheen poikkeuksellinen yhteisöllisyys ja yhteenkuuluvuus. Perheeseen on kuulunut yrityksen omistajia, työntekijöitä, yhteistyökumppaneita, rahoittajia ja asiakkaita, joita emme koskaan voi kiittää tarpeeksi! Niin uskomattoman moni on halunnut tukea Jolien tarinaa ja matkustaa sen mukana.

Kasvuyrittäjyyttä voi suositella kenelle tahansa, ja toisaalta ei voi. Kyseessä on jännityselokuva, joka tapahtuu oikeasti, eikä hengästyttävyydestään huolimatta pääty kahteen tuntiin. Hommaan ryhtyville voimme jättää perinnöksi maasta kuuhun ulottuvan Don’t Do –listan. Juuri siksi yrittäjyys on opettajana kuitenkin yksi parhaista. Se on mahdollisuus kasvaa ihmisenä ja ammattilaisena itsensä verran jokaikinen päivä. Tehdä lisää sellaista, mitä ei osaa tai mitä ei ole koskaan aikaisemmin tehnyt. Antaa ihan järjettömän paljon ja saada vielä enemmän.

Jolien testamentti on kiistaton. Se ei katoa mihinkään, päinvastoin. Uusi aamu kuljettaa punavuorelaista pariisitarta kohti yhä suurempaa mainetta ja menestystä, auttaa sitä toteuttamaan alkuperäistä tavoitettaan luonnonkosmetiikan vallankumouksesta ja paremmasta maailmasta. Joliella on erityisesti NYT aivan ainutlaatuisia edellytyksiä tehdä historiaa suomalaisena yrityksenä ja brändinimenä. Matka jatkuu.

Jolien brändit ja henkilökunta muodostavat Transmerin kosmetiikkaosastolle uuden tiimin, jonka Business Unit Manageriksi on nimitetty Jolien entinen toimitusjohtaja Sakari Boman. Jolien toimitusjohtajaksi siirtyy Transmerin toimitusjohtaja Sari Rosin. Sakari raportoi Transmerin kosmetiikkaliiketoiminnan johtajalle Anu Koskiselle. Jolien kaikki liiketoiminnan osa-alueet jatkavat normaalisti. Koko henkilökunta jatkaa nykyisissä tehtävissään. Lisätietoja Sakarilta: sakari.boman@jolie.fi & +358 400 800439 tai Mollalta: molla@jolie.fi & +358 40 5850948.

Tekstin avainsanat: Jolie News, Jolien kulisseissa

avatar
  Ilmoitukset kommenteista  
Ilmoita

Tilaa Jolien uutiskirje

Saat 10%-alennuskoodin heti sähköpostiisi!

Back to top

Sivustomme käyttää evästeitä tai vastaavaa teknologiaa erilaisten toimintojen toteuttamiseen, asiakkaan tunnistamiseen, personointiin sekä analytiikkaan ja markkinoinnin kohdentamiseen. Voit lukea tarkemmin evästekäytännöstämme Tietosuojaselosteestamme. Jatkamalla sivustomme käyttöä, hyväksyt evästeiden käytön.