Ravinto

Raw foodie ja hammaspeikot?

04.06.2012, Outi Rinne

Siirryttyäni kuutisen vuotta sitten vegaaniseen ja vähitellen erittäin raakapainotteiseen ruokavalioon yleinen vointini koheni huimasti. Ajoittain kuitenkin tunsin hampaissa ikävää vihlontaa. Jossain vaiheessa huomasin myös tummentumia, joita en ollut nähnyt niissä aiemmin. Samaan aikaan korviini alkoi kantautua kauhukertomuksia raw food –konkareista, joiden hampaille ”maailman paras ruokavalio” olikin aiheuttanut mittavaa tuhoa. Voisiko rakastamastani ruokavaliosta ollakin haittaa hampaiden hyvinvoinnille? Totuuden hetkeni tuli, kun uskaltauduin vihdoin hammaslääkärin tuoliin. Olinko aiheuttanut hampailleni peruuttamatonta vahinkoa ”ruokavaliokokeiluni” kautta? – Voi, miten noloa!

Hammaspeikon sielunelämää

Reikiintyminen johtuu karies-bakteerien (mm. streptococcus mutans) lisääntymisestä suussa. Bakteerit eivät asustele suussamme ihan syntyjään, vaan saamme ne tartuntana, usein lapsuusiässä, esim. meitä hoitaneen aikuisen välityksellä. Viihtyäkseen karies-bakteerit tarvitsevat hiilihydraatteja eli sokereita ja niiden aineenvaihduntajätteinä tuottamat hapot syövyttävät hammaskiillettä. Bakteerit ovat laumasieluja, eli kerääntyvät suussa tiettyihin paikkoihin, joihin muodostuneen plakin suojissa ne lisääntyvät vauhdilla aiheuttaen tuhoja hampaan pinnassa. Mikäli hammas altistuu bakteerien syövyttävälle toiminnalle pitkään, seurauksena on vähitellen reikä.

Karies-bakteerit pitävät samasta ruoasta kuin mekin, eli joka kerran, kun laitamme suuhumme jotain, bakteerit saavat uutta ravintoa, lisääntyvät ja suun ph-tasapaino laskee. Useimmille meistä sana “happohyökkäys” onkin tuttu. Suun happamuus lisääntyy erityisesti, kun syömme jotain hapanta, esimerkiksi sitrushedelmiä, tai juomme virvoitusjuomia joissa happo saa seuraa myös sokerista. Ruokailujen välillä hampaan pinnassa tapahtuu kuitenkin myös luonnollista korjaantumista, kun suun ph-tasapaino palautuu syljen vaikutuksesta neutraaliksi.

Everything goes (jos siinä vain on sokeria)

Karu totuus on, että raakaruokavaliot sisältävät useita reikiintymiselle altistavia tekijöitä. Vaikka emme käyttäisi makeisia ja limonadia, ruokavalioon kuuluu useita luonnollisia sokereiden ja happojen lähteitä, kuten hedelmiä ja marjoja. Hammaspeikon mielestä ei ole eroa sillä, tuleeko sokeri luonnollisessa muodossaan kuivatusta hedelmästä vai jostain luontaisenkaltaisesta lisäainepommista.

Monet raakaruoat, kuten pähkinät, kuivahedelmät sekä kuivuriruuat ovat myös rakenteeltaan takertuvia, ja jäävät kiinni hampaiden pintaan tarjoten bakteereille herkkuhetken pitkäksi aikaa. Lisäksi Raa’at kasvikset vaativat runsasta ja pitkäkestoista pureskelua, mikä yhdistettynä happamuuteen saattaa jo sinällään kuluttaa hammaskiillettä. Osa raakailijoista sortuu myös jatkuvaan naposteluun, smoothien tai mehujen lipittämiseen, jolloin hammaspeikoilla onkin jatkuvat juhlat.

Se, että ruokavaliossa on kariesriskiä lisääviä tekijöitä ei välttämättä tee siitä epäterveellistä kokonaisterveyden kannalta. Tuoreet hedelmät ja kasvikset myös suojaavat reikiintymiseltä. Kun pureskellessamme omenaa, sen kuidut hankaavat hampaan pintaa irrottaen palkkia luonnollisesti ja hedelmän sisältämä neste huuhtoo sitä pois. Myös kasvisten ja helmien vitamiinit ja mineraalit vahvistavat puolustuskykyämme kariesta vastaan.

Jäljet johtavat sylttytehtaalle

Voi tuntua yllättävältä, että toimiva ruuansulatus ja suolisto ovat perusta myös hampaiden hyvinvoinnille. Vaikka söisimme parhaita ruoka-aineita, ei hyvän ravinnon syömisestä ole hyötyä, jos ruoka-aineet eivät imeydy kunnolla. Muutoksen ruokavaliossa aiheuttavat aina muutoksia myös suoliston bakteerikannassa ja tätä kautta niiden on todettu lisäävän riskiä hampaiden reikiintymiselle.

Se, että syö ruokansa raakana ei automaattisesti tarkoita tasapainossa olevaa ruokavaliota, sillä myös raakaruokavalion voi koostaa yksipuolisesti. Oman ruokavalion ja siihen liittyvien periaatteiden uudelleenarviointi sekä mahdollisesti tarvittavat muutokset saattavat olla hankala paikka, koska raakaruokailu on yleensä tietoinen valinta. Olemme kuitenkin yksilöllisiä sen suhteen, mikä ruokavalio missäkin vaiheessa elämää on paras. Onkin hyvä olla rehellinen itselleen ja miettiä aidosti, missä mennään. Tässä voivat olla avuksi asiantuntevan ravintoneuvoja ja hivenainemittaukset. Hoitamaton karies on terveysriski, mutta hammaspulmat saattavat kertoa myös esim. mineraalien ja hivenaineiden puutteesta elimistössä.

Viisas syöminen ja järkevä hammashoito ovat myös raakailijan terveen suun salaisuus

Se, mitä meistä jokainen voi tehdä vaikka heti, on tarkistaa, että ruokavaliomme sisältää riittävästi vesiliukoisia kuituja ja probiootteja eli maitohappobakteereja. Tämä on tärkeää varsinkin ruokavalion muuttuessa, matkoilla tai antibioottikuurin yhteydessä. Probioottivalmisteita voi käyttää ruokavalion lisänä kuuriluontoisesti, mutta luonnollisia maitohappobakteerien lähteitä on hyvä nauttia päivittäin. Esimerkiksi hapankaali tai hapatetut siemenjuustot ja -jogurtit kannattaa ottaa osaksi päivittäisiä aterioita.

Luuston, hampaiden ja muiden kudosten hyvinvointia voi tukea huolehtimalla myös, että päivittäiseen ruokavalioon kuuluu riittävästi kalsiumia, magnesiumia, D-vitamiinia ja fosforia sisältäviä ruoka-aineita. Tässä tehokas ja helppo keino on lisätä viherravinnon määrää mehujen ja smoothien muodossa, syödä säännöllisesti levätuotteita ja muistaa päivittäinen D-vitamiinilisä. Mahdollisten muiden ravintolisien tarpeen voi harkita yhdessä asiantuntijan kanssa.

Ei myöskään ole tavatonta, että siirryttäessä raakapainotteiseen ruokaan myös muissa elämäntavoissa tapahtuu muutoksia. Siirtyminen luonnonmukaiseen hampaidenhoitoon on perusteltua kemikaalikuormituksen vähentämiseksi, mutta tämä tarkoittaa, jos mahdollista, entistä huolellisempaa suuhygieniaa. Onpa hampaidenhoito sitten luomua tai ”tavallista”, on tärkeää huolehtia säännöllisestä ja riittävästä harjauksesta,  vähintään 2 – 3 kertaa päivässä. Samoin hammasvälien puhdistamisesta päivittäin. Tällöin reikähautomo, eli bakteerien muodostama plakki saadaan poistettua.

Käytännön vinkkejä hammasystävälliseen ruokailuun…

Noudata säännöllisiä ruoka-aikoja ja pidä selkeät tauot ruokailujen välillä. Koosta kunnollisen kokoiset ateriat, jolloin et tarvitse jatkuvasti huikopalaa.

Syö hedelmiä maltillisesti, varsinkin sitrushedelmiä. Pyri syömään hedelmäsi mahdollisimman kypsinä, jolloin vältät ylimääräistä happamuutta. Valitse tuoreita hedelmiä kuivahedelmin sijaan.

Syötyäsi jotain hapanta (hedelmiä, smoothien tms.), huuhtele suu vedellä neutraloidaksesi suun happamuutta. Vältä hampaiden harjaamista vähintäin tunnin ajan, ettet kuluta hampaiden pintaa lisää. Voit myös kokeilla suolavesihuuhtelua aterioiden jälkeen ja muutenkin viime silauksena hammaspesulle.

Jos hampaasi ovat todella herkät, kokeile mehujen ja smoothien juomista pillin avulla. Juoma sujahtaa suoraan alas ja hampaat altistuvat vähemmän hapoille ja sokereille. Huomaa kuitenkin, että tällöin menetetään suussa alkavan ruuansulatuksen hyödyt. Tähän keinoon kannattaakin turvautua lähinnä akuuteissa hammasongelmissa.

Lisää erityisesti näitä vihreitä päivittäiseen ruokavalioosi: Parsakaali ja muut kaalit, selleri, mangoldi, pinaatti, nokkonen ja muut villivihreät sekä luomujuuresten vihreät naatit.

Käytä leviä joko sellaisenaan tai lisäravinteiden muodossa

Suosi hapantuotteita, kuten hapankaalia.

… ja raakailijan hampaidenhoitoon

Harjaa hampaat aamuin-illoin ja mahdollisesti myös lounaan jälkeen.

Harjaa riittävän pitkään, mutta hellästi niin, etteivät ikenet vaurioidu. Pehmeä harjapää tai sähköhammasharja on tässä suhteessa hyvä valinta.

Käytä ahkerasti hammaslankaa ja muita hammasvälien puhdistamiseen tarkoitettuja välineitä. Opettele niiden oikea käyttö ja valitse omalle hammaskalustollesi parhaiten sopivat.

Harjaa myös kieli, sillä  kieleen kertyy samalla tavalla bakteereita kuin hampaisiinkin.

Käy hammastarkastuksessa säännöllisesti. Kerro ruokavaliostasi rohkeasti ja pyydä lisäohjeita tarvittaessa.

Kuinkas sitten kävikään?

Entä miten minulle kävi hammaslääkärin juttusilla? Huolimatta lempeästä paheksunnasta, joka liittyi pitkäksi venähtäneeseen käyntiväliin, sain synninpäästön. Yhdessä hampaassa oli alkava reikä, joka ei edellyttänyt toimenpiteitä. Muuten hampaani olivat varsin hyvässä kunnossa. Tummentumat putsattiin ja sain vielä erityismaininnan loistavassa kunnossa olevista ikenistä. Myös aiemmin vaivannut hammaskivi loisti poissaolollaan.

Loppujen lopuksi siis kiitän runsasravinteista ruokavaliotani, mutta samalla hoidan hampaitani entistä tunnollisemmin. Ja aika seuraavaan vuositarkastukseen on jo varattu.

* Huom. En ole hammaslääketieteen asiantuntija, vaan ravintokysymyksiin perehtynyt raw foodie. Tässä jutussa olen tarkastellut hampaiden hyvinvointia raakaruokavalion ja käytännön näkökulmasta. Kirjoitus on laadittu omien kokemusteni, useiden lukemieni artikkeleiden sekä asiantuntijoiden kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta. Vakavissa terveyspulmissa tai niitä epäiltäessä kehotan aina kääntymään lääketieteen asiantuntijan puoleen.

avatar
4 Kommentteja
0 Vastauksia kommentteihin
0 Seuraajia
 
Reagoiduin kommentti
Kuumin kommentti
3 Comment authors
Outi RinneEllaYaelian Recent comment authors
  Ilmoitukset kommenteista  
uusimmat vanhimmat eniten ääniä
Ilmoita
Yaelian
Vieras
Yaelian

Muistan ,että Victoria Boutenko myös kirjoitti siitä,miten 7 vuoden raakailun älkeen koko perhe kärsi hammasongelmista.Hyvä postaus!

Outi Rinne
Vieras
Outi Rinne

Yaelian, samantapaisia tarinoita valitettavasti olen kuullut muualtakin. Mutta toivon ettei kukaan niiden takia hylkää raakapainotteista ruokaa, jolla on paljon muita hyötyjä. Kunhan vain tietää ottaa muutamat seikat huomioon.

Ella
Vieras
Ella

Kiitos tästä, tosi hyvä postaus! Olen aina huolissani hampaistani, vaikka mitään akuuttia syytä ei olekkaan, En edes liiemmin napostele, koska syön aina kerralla kunnolla, juurikin sitä raakaruokaa, mutta murheenikryynini on sitruuna, jonka puristan vesipullooni päivittäin.

Outi Rinne
Vieras
Outi Rinne

Ella, suurin riski omalla kohdallanikin on luultavasti sitruunalla maustettu vesi ja muut sitrukset. Vaikka eroosiovaurioita ei hammaslääkärikäynnillä onneksi näkynyt, olen nyt rajoittanut sitruunaveden vain aamuihin ja muulloin maustan veteni esim. kurkulla tai kuten tänään: sireeninkukilla (asiasta lisää: http://www.evitalehti.fi/blogit/keittiökameleontti)

Tilaa Jolien uutiskirje

Saat 10%-alennuskoodin heti sähköpostiisi!

Back to top

Sivustomme käyttää evästeitä tai vastaavaa teknologiaa erilaisten toimintojen toteuttamiseen, asiakkaan tunnistamiseen, personointiin sekä analytiikkaan ja markkinoinnin kohdentamiseen. Voit lukea tarkemmin evästekäytännöstämme Tietosuojaselosteestamme. Jatkamalla sivustomme käyttöä, hyväksyt evästeiden käytön.