Ravinto

Jolien lempeystammikuu, osa 2: Balanssia lautaselle

17.01.2013, Jutta Ruonansuu

Tammikuussa naistenlehdet ja luontaistuotekaupat sirkuttavat kehonpuhdistuskuurien puolesta. Osa suosittelee uutta, kevyempää ruokavaliota, osa taas tarjoaa vuodenvaihteen jälkeiseen tukkoiseen oloon ratkaisuksi järeämpää puhdistuskuuria, kuten esimerkiksi mehupaastoa.

Ajatus kehon puhdistamisesta on kaunis. Ja vaikka motivaatiokin olisi kohdallaan, ei kehonpuhdistuskuuri ole kuitenkaan yksiselitteisesti se operaatio, jota jokainen keho tammikuussa kaipaa. Hyvinvointitrendeihin kannattaa aina suhtautua toki avoimesti mutta ennen kaikkea maltillisesti ja omista lähtökohdista. Yksikään keho ei ole samanlainen kuin toinen. Trendit voivat olla hyviä herättelijöitä mutta lopulta vastaus siihen, mitä keho tarvitsee, nousee jokaisesta kehosta itsestään. Siksi kannattaakin keskittyä virittämään sisäiset tuntosarvet oikealle taajuudelle – jälleen kerran sinne sisäänpäin ja kuunnella lempeästi, mitä keho viestittää. Moni detox-kuuri ja paasto lähtee liikkeelle aivan liian isolla vaihteella ihan vain siksi, että taustalla vaikuttaa vuodenvaihteen lomaherkuttelusta saatu tukkoinen olo. Vaikka kuinka kokisi kaipaavansa tehopuhdistusta, lempeys on valttia.

Puhdistuskuuri ei ole kuitenkaan lähtökohtaisesti ollenkaan huono juttu. Vaikka eläisi perusterveellisesti, kehoon kertyy herkästi monenlaista kuonaa. Ruuan sisältämien torjunta-ainejäämien ja haitallisten kemikaalien lisäksi myös stressi ja liian lyhyet yöunet happamoittavat kehoa. Niin kauan kuin emme voi kontrolloida itse sitä, mistä jokainen suupalamme on kotoisin tai elämme urbaanissa ympäristössä ja juomme hanavettä, kehostamme löytyy varmasti aina paljon potentiaalista puhdistettavaa.

Puhdistuskuurien tavoite on poistaa kehosta ylimääräistä happamuutta. Kehon happo-emäs-tasapaino on varsin yksinkertainen tasapaino, joka perustuu maksan toimintaan. Maksa on kehon jätehuoltokeskus, joka käsittelee kaikkea kehoon kuulumatonta ainesta ja huolehtii siitä, että kaikki lähtöpassit ansaitseva kuona poistuu systeemistä mahdollisimman nopeasti. Jos elimistöä kuitenkin kuormitetaan päivästä toiseen happamoittavalla ruokavaliolla, stressillä ja huonoilla yöunilla, ei maksa pysty tekemään työtään tarpeeksi ripeään tahtiin. Jos jätejono alkaa kasvaa, keho joutuu kehittämään varastopaikkoja, joihin käsiteltävä kuona sijoitetaan siksi aikaa, että maksalta voi ottaa sen käsittelyyn. Nämä varastopaikat puolestaan tarkoittavat uusia, ylimääräisiä rasvasoluja.  Mitä happamampi keho on, sitä enemmän ylimääräistä rasvaa siis kertyy.

Jos kehossa ei ole ylimääräistä happamuutta, sen olemus on normaalipainoinen ja olotila kevyt. Ruuansulatus toimii ja todennäköisyys sairastumiselle on pienempi kuin happamassa kehossa, jonka ylityöllistetty maksa huutaa apua. Happo-emäs-tasapainoon pyrkimiselle on siten paljon muitakin kuin painonhallinnallisia syitä – muun muassa flunssakierteeltä säästyminen ja ruuansulatuksen paraneminen.

Detox-kuuri voi olla kiistatta hyvä lähtölaukaus uusille tottumuksille mutta se on aina vain pelkkä korjaava toimenpide ja mahdollisesti keholle ja mielelle hyvin rankka sellainen. Kehon siivoamista voi hyvin verrata keittiön siivoamiseen. Jos siivoaa keittiön kerran vuodessa, se on todennäköisesti kaikki muut yksitoista kuukautta melkoinen hävityksen kauhistus eikä siellä ole hauskaa oleskella. Jos taas joka päivä siivoaa viisi minuuttia, ei tarvitse elää kaaoksen keskellä yhtäkään kuukautta tai edes suorittaa megasiivousta vuodenvaihteessa. Tavoitteeksi olisi parempi asettaa päivä päivältä vähemmän happamoittava elämäntapa eikä turvautua kuuriluontoisiin repäisyihin. Pienten muutosten vähittäinen tekeminen on kehon ja mielen kokonaisuudelle lempeämpää kuin kertaheitolla tapahtuva kuperkeikka.

Mitkä ruoka-aineet sitten happamoittavat kehoa? Lyhyesti voidaan sanoa, että pahimpia happamoittajia ovat kahvi, alkoholi, kaikki maitotuotteet, liha, valkaistu sokeri ja valkoiset viljat. Emäksisempää ruokavaliota tavoittelevien kannattaa laittaa ostoslistalle kaikkea, mikä sisältää runsaasti lehtivihreää, kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Jos tuntee kaipuuta leipään, kannattaa kokeilla raakakräkkereitä tai gluteenittomia tattarileipiä tai ainakin vähentää leivän syöntiä ja kuulostella, miten se vaikuttaa kehoon. Rasvan lähteitä ei kannata unohtaa vaan sen sijaan syödä paljon laadukkaita kasvirasvoja öljyjen ja vaikkapa avokadojen sekä pähkinöiden muodossa. Lämpimiksi lisukkeiksi sopivat esimerkiksi punainen ja musta riisi, quinoa ja tattari. Kaura on luontaisesti gluteeniton vilja, joten lämmintä aamupalaa kaipaaville se ei marjojen kanssa ole ole ollenkaan huono valinta verrattuna mysleihin, jugurtteihin, leipiin tai muroihin. Kannattaa myös tehdä luomuvalintoja aina, kun mahdollista, sillä luomuruoka sisältää aina taatusti pienemmän määrän haitallisia torjunta-aineiden jäämiä tai saasteita ja enemmän ravinteita kuin se tavallinen vaihtoehto. (Jos haluat perehtyä aiheeseen syvemmin, tekstin lopusta löydät pari hyvää kirjasuositusta.)

Mutta se teoriasta! Palataanpa sitten käytäntöön, sillä se on tärkeintä.

Mistä tietää, mitä keho milloinkin kaipaa? On kehoja, joille puhdistuskuuri voi olla hyvä nollaus. On kehoja, jotka hyötyvät mehupaastosta eniten ruuansulatuksellisessa mielessä – mehujen nauttiminen muutamana päivänä peräkkäin on hyvä lepoloma suolistolle vaikka keho itsessään ei kärsisikään liiasta happamuudesta. Sen sijaan on myös paljon kehoja, joille keskelle kylmintä kuukautta paasto on aivan liian hytisyttävä ajatus ja tekee kehon ainoastaan heikoksi. Jos taas et tunne tarvetta muuttaa ruokavaliotasi ja olosi on hyvä ja energinen, ei ruokavaliomuutos ole mikään itseisarvo.

Paraskaan hyvinvointilehti, aidosti hyvää tarkoittava mainos, sivistynein hyvinvointibloggaja tai edes se läheisin ystävä ei voi tietää, mikä juuri sinulle toimii parhaiten. Hedelmällisintä on oppia kuuntelemaan itseään ja pitää samalla silmät ja korvat auki kaikille edellä mainituille tieto- ja idealähteille.

Kehonkuuntelun aloittaminen ei välttämättä ole aina helppoa mutta sen harjoittelun voi aloittaa mistä vain, vaikka tältä samalta istumalta. Laita silmät kiinni ja keskity kuuntelemaan. Miltä varpaissa tuntuu? Millainen pulssin rytmi on juuri nyt? Entä vatsanpohja, mitä sille kuuluu? Onko ruoka jo sulanut, onko nälkä? Jos pieneenkin harjoitukseen on hankala keskittyä, voi syyn miettiminen olla käänteentekevä idea. Ehkä se kolmas kahvikuppi teki jalkoihin tämän levottoman olon? Onkohan tämä väsymys univajetta vai pitäisiköhän juoda lasi vettä, mitä jos olen vain janoinen? Koskahan join viimeksi… Jos kehonkuuntelu on uusi konsepti tai sinusta tuntuu, että olet kadottanut sen, älä hermostu jos vastaukset eivät tule heti. Yhteyden saaminen ei välttämättä tapahtu käden käänteessä mutta tärkeintä on säännöllisyys. Mitä useammin kehoaan kuulostelee ja yrittää ottaa yhteyttä, sitä luonnollisemmaksi tämä uusi tapa muodostuu. Kun kehonkuuntelussa kehittyy, valintojen tekeminen helpottuu. Mitä herkemmin osaa tulkita kehonsa reaktioita, sitä herkemmin tunnistaa myös väärät valinnat. Jos on ollut viikkoja ilman leipää ja syö yhtäkkiä aamupalaksi ranskalaistyyppisen vehnäjauhopommin, olo on taatusti räikeämmin tukkoinen kuin silloin, jos keho on jo valmiiksi tottunut päivästä toiseen sinnittelemään gluteenista johtuvan kestopöhötyksen ja turvotuksen kanssa. Mitä paremmin kehoaan kohtelee ja mitä herkemmällä kuuntelemisella valitsee ruokansa, sitä enemmän hyvää oloa alkaa myös arvostaa. Eipä aikaakaan, kun hälytyskellot osaavat pelastaa kehon pahimmilta övereiltä.

Kehonkuunteluharjoituksen lisäksi kannattaa ottaa käyttöön intuitio.

Keho yrittää koko ajan mielihaluilla viestittää tarpeistaan. Jos huomaat ajattelevasi tämän tästä salamipitsaa venyvällä juustolla tai tiriseviä ranskalaisia, kannattaa pohtia syytä. Onko kehossa suolan puute? Puolikas avokado ajaa usein rasvaisen suolaisen ruuan himon pois ilman ikäviä sivuvaikutuksia, aina ei tarvitse mennä kantapään kautta todetakseen, että vähempikin olisi riittänyt. Sokerihumalan kaipuu puolestaan viestii usein yleisestä väsymyksestä tai verensokerin laskusta.

Jos ruuansulatus on mennyt tukkoon, kannattaa pitää lepopäivä ja syödä kaikkea helposti sulavaa – pitää ehkä mehu-tai smoothiepäivä tai valita lounaslistalta keittovaihtoehto. Intuitio kertoo usein, jos on tekemässä väärää valintaa. Se tunne, joka juuri ennen sitä liian monetta kahvikuppia sanoo, että tästä ei hyvä seuraa,  on usein kuuntelemisen arvoinen. Samoin se, joka sanoo illalla, että älä syö enää mitään tai et saa unta. Ja jos teet valinnan, josta seuraa huono olo tai väsymys, ota tapahtunut informaationa, älä syytä itseäsi. Jotta oppii jotain, täytyy välillä tehdä virheitä ja havaintoja. Lopulta kehon kuuntelu ei ole kovinkaan monimutkaista. Jos kaupassa huomaat himoitsevasi appelsiineja, osta niitä sen kummemmin pohtimatta. Todennäköisesti ne ovat sitä, mitä juuri nyt tarvitset.

Ja sitten, se tärkein.

Ravinto on vain yksi osa hyvinvointia. Jos siitä tulee stressi, on lopputulos pyöreä plusmiinusnolla. Pääasia on pyrkiä kohti hyvää oloa ja tehdä matkasta mukavaa. Emme ole täällä syödäksemme pelkkää luomuselleriä ja pelätäksemme torjunta-ainejäämiä vaan nauttimassa elämästä.

Happo-emästasapaino on vain yksi tasapainon muoto. Tärkein on kuitenkin se kokonaistasapaino, joka tekee meistä hyvinvoivia ja onnellisia. Ja lopulta vain sillä on merkitystä.

(Lisää helppotajuista sivistystä happo-emästasapainosta löydät Heidi Kuusiston kirjasta Uusi päivä ja Kimberly Snyderin opuksesta The Beauty Detox Solution. Suositeltavaa luettavaa on myös Kaisa Jaakkolan Hormonidieetti.)

(Kuvat Pinterest)

0 0 vote
Article Rating
Ilmoitukset kommenteista
Ilmoita
guest
1 Comment
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Merja
Merja
7 years sitten

Hei! Muuten oikein hyvä kirjoitus, mutta tuo happo-emäs-tasapainoa koskeva kohta vähän tökkäsi silmään. Maksaa enemmän siihen nimittäin vaikuttavat kolme puskurijärjestelmää: hengitys, veren bikarbonaatti-hiilihappo-järjestelmä sekä munuaiset. Elimistö säätelee tasapainoa hyvin tarkkaan, sillä liian matalassa tai korkessa pH:ssa esimerkiksi entsyymit alkavat tuhoutumaan. Normaalia sekaravintoa syömällä sitä ei siis voi horjuttaa 🙂

Tilaa Jolien uutiskirje

Saat 10 % alennuskoodin heti sähköpostiisi.

Takaisin ylös

Sivustomme käyttää evästeitä tai vastaavaa teknologiaa erilaisten toimintojen toteuttamiseen, asiakkaan tunnistamiseen, personointiin sekä analytiikkaan ja markkinoinnin kohdentamiseen. Voit lukea tarkemmin evästekäytännöstämme tietosuojaselosteestamme. Jatkamalla sivustomme käyttöä, hyväksyt evästeiden käytön.

Olet poistamassa lahjatuotetta ostoskoristasi. Jos jatkat, se poistetaan pysyvästi.