Toimitus

Jolien aurinkoviikko: “Kauneusunien tärkeydestä”

07.11.2013, Jutta Ruonansuu

Ikkunasta ulos katsominen marraskuussa saattaa helposti sytyttää idean talviunille menemisestä. Talvella nukuttaa enemmän kuin kesällä, koska valon määrä on huomattavasti pienempi. Moni meistä pärjää kesällä vähälläkin unella, mutta talvella aikaa nukkumiseen uppoavan enemmän kuin yleensä. Mitä voi tehdä, kun tuntuu, että vaan väsyttää, väsyttää ja väsyttää?

uni2

Meidäkin tiimissämme pimeys vaikuttaa monin tavoin, positiivisesta asenteesta ja henkisestä talvivalmiudesta huolimatta. Kumpulassa keksitään keinoja aamuherätysten helpottamiseen, sillä jooga-arki ja Suomen talvi miinus oma auto on melkoinen yhtälö. Onneksi tulimme todenneeksi maanantaina, että marraskuu on oiva aika aloittaa uusia opiskeluharrastuksia: siksipä tiimimme aamujoogilla on myös oiva aika mennä autokouluun ja alkaa opiskella liikennemerkkejä ja mustalla jäällä taiteilua. Punavuoressa sen sijaan haasteena on totaalinen pöllöys, sanan varsinaisessa merkityksessä. Yöaika sattuu olemaan kaikista inspiroivinta luovan työn aikaa ja etäopiskelu maapallon toiselle puolelle vaatii välillä ihan asiaankuuluvaakin yökuppausta aikaeron vuoksi. Aamun ja aamuyön eron paljastaa fyysinen sijainti: onko nukahtanut sänkyyn vai pianon ääreen. Ikkunasta kajastavasta valosta tai pikemminkin sen puutteesta on ainakin hankalaa päätellä yhtään mitään. Välillä paras keino pärjätä näissä olosuhteissa on nauraa niille ja hyväksyä astetta pimeämpi maailmanmeno. No, vitsailut sikseen, keinoja talvikoomalta välttymiseen on oikeasti muitakin!

Tässä ajassa hyvinvoinnista kirjoitetaan, puhutaan, keskustellaan ja jaetaan tietoa valtavasti joka tuutissa – ja hyvä niin, koska kaipuu parempaan hyvinvointiin on keskimäärin suuri. Koska unta on vaikea markkinoida ja brändätä eikä se itsessään sisällä bisnesnäkökulmaa, nukkuminen ja unen laatu jää luonnostaan aika vähälle hypetykselle. Asian tärkeyttä ei voi silti koskaan korostaa liikaa, siksipä päätimme sukeltaa aiheeseen tänään ja muistuttaa siitä sekä itseämme että teitä.

IMG_1885

Jokainen, joka on treenannut jotain fyysistä lajia, tietää, että yksi treenin tärkeimmistä osasista on uni. Meistä kaikilla on myös ollut niitä tilanteita, kun illalla nukkumaan mennessä joku kinkkinen asia on jäänyt ratkaisematta mutta aamulla vastaukset ja ratkaisut ovatkin yllättäen odottaneet tyynyllä. Levänneet aivot ja keho toimivat parhaiten ja pysyvät positiivisina. Jokainen, joka on joskus ollut stressaantunut (eli meistä jokainen) tietää ytimissään miten paljon kunnon yöunet vaikuttavat mielialaan ja aivotoimintaan – tai valitettavasti tuntenut huonosti nukutun yön nahoissaan koko seuraavan päivän. Stressi- ja väsymyskierre pahenee usein salakavalasti niinkin pahaksi, ettei uni enää tahdo tulla tai muuttuu kevyeksi koiranuneksi. Jos stressihormonitasot ovat korkealla, herättää kehomme meidät aamuyöllä, uni keskeytyy ja aamulla olo ei tunnukaan niin levänneeltä kuin toivoisi. Moni heräilee keskellä yötä mutta pitää sitä täysin normaalina asiana. Tässä kohtaa onkin hyvä tsekata, millaista oma unenlaatu oikeasti onkaan. Sisältääkö se poikkeuksettomia heräilyjä? Jos sisältää, asiaan kannattaa paneutua ja vähentää stressitekijöitä sekä elämänrytmistään että omasta iltakäyttäytymisestään.

Kun kehon luonnollinen stressihormonitaso laskee illalla, meidän kannattaisi hyödyntää tilannetta nukkumaanmenon suhteen. Helpommin sanottu kuin tehty! Jos innostavaa tekemistä on paljon, ei nukkumaan meinaa malttaa millään mennä – eikä satunnainen yökukkuminen mitään haittaakaan, jos se tuo kompensoivan määrän iloa ja energiaa seuraavaa päivää ja yleistä onnellisuustasoa silmällä pitäen. Mutta jos kehon rytmit menevät sotkuun pahemman kerran, saattaa edessä olla monenlaisia haasteita, aina iho-oikuista ja ruuansulatushaasteista aivokemialliseen pökkyrään tai lohtusyömiseen. Jos harrastat myöhäistä iltasyömistä, kokeilepa aikaistaa iltapalaa. Silloin elimistösi ei ole täydessä ruuansulatustohinassa enää siinä vaiheessa, kun käyt yöpuulle.

IMG_1883

Jos olet tottunut viettämään aikaa puhelimen tai tietokoneen ruutua tuijottaen ennen nukkumaanmenoa, kannattaa rikkoa kaava ja vaihtaa valoruudun ääressä norkoilu vaikka lehtiin tai hyvään romaaniin – vielä parempi keskittymiskohde on joku lähelläolevista rakkaista ihmisistä. Tietokone täyttää elämämme muutenkin jo niin isoilta osin, että iltaisin on jo ihan yleisen hyvinvoinnin nimissä fiksua pitää tietotekniikkavapaata. Jos herääminen keskelle pimeää aiheuttaa haastetta, tekniikkaa sen sijaan voi hyödyntää aamuisin ja hankkia sarastuvalaisimen, joka herättää kehon pikkuhiljaa (keino)valostuvaan makuuhuoneeseen. Myös meille Jolien olohuoneeseen on hakusessa tehokas mutta myös sisustuksellisesti kaunis kirkasvalolamppu. Se hankitaan, kunhan matkalta ollaan palattu.

Kun kyse on haastavasta vuodenajasta, unen laatu on entistä tärkeämpää – kehnosti nukkunut keho kestää vielä huonommin pimeys- ja kylmyysmaratonia. Kaikki keinot ovat sallittuja unenlaadun parantamiseksi. Kannattaa siis lisätä nukkumissektorilla erinäisiä ihanuustekijöitä, kuten ihania materiaaleja vuodevaatteissa, silitettyjä lakanoita ja harmonisia tuoksuja. Nukkuminen ei ole vain nukkumista vaan siitä voi halutessaan tehdä erityisen ihanaa – ja jos meiltä kysytään, niin isoa arjen ylellisyysroolia tähän kellonaikaan näyttelevät erinäiset kauneusrutiinit, jotka edustavat samalla myös arjen aromaterapiaa.

patyka_uni

Puhtaiden, silitettyjen lakanoiden väliin pujahtaminen on huomattavasti mukavampaa, kun on ensin käynyt höyryävässä suihkussa ja sivellyt ihollensa silkkisiä ihanuuksia. Kannattaa myös tarkistaa makuuhuoneen ilmanlaatu, mikäli nukahtaminen tuntuu yö toisensa jälkeen hankalalta. Pieni tuuletus hyvissä ajoin ennen nukkumatin tuloa toimii myös tehokkaana unihiekkana. Mikäli työasiat ja kaikki muutkin ajatukset pyörivät sykkyrää vielä vaakatasoon asettumisen jälkeenkin, ei niitä kannata tunkea syrjään vaan tutkailla sisältöä aivan rauhassa. Jos huomaat, että joku tietty asia vaivaa sinua useampana iltana, tee päätös tehdä asialle jotain. Nukkumaanmenon hetki on hyvä indikaattori sille, millaista ajatusainesta mielessäsi pyörii. Onko olosi sänkyyn mennessä yleensä positiivinen? Ellei, niin mistä se voisi johtua? Voisiko asialle tehdä jotain, ehkä jo huomenna? Huolientäyteinen mieli on usein merkki siitä, että vauhtia kannattaa hidastaa, puitteita muuttaa tai kenties pohtia, millaista energiaa lähipiirimme meille antaa. Jos joka ilta löydät itsesi miettimästä, pitäisikö sinun uskaltaa esimerkiksi sanoa työkaverillesi ääneen se mieltäsi vaivaava asia, tee se heti seuraavana aamuna – ellei muuten, niin esimerkiksi yöuniesi vuoksi!

uni1

Prinsessaskenestä tuttu termi, kauneusunet, eivät siis ole lainkaan tuulesta temmattu turha konsepti!

Levännyt ihminen voi hyvin, siksi myös ilmentää positiivista energiaa ja säteilee hyvää oloa. Kun joku näyttää hyvältä ja freesiltä, hän näyttää toisin sanoen iloiselta, hyvinvoivalta, tyytyväiseltä ja innostuneelta – eli mitä suurimmassa määrin väsyneen vastakohdalta, levänneeltä. Joskus metsä unohtuu puilta ja sama toisinpäin, koska kiinnitämme niin paljon huomiota ulkoisiin asioihin. Uudella kampauksella tai hienosti punatuilla huulillakaan ei paljon pelasteta jos stressi on vienyt voiton ja unet menevät yö toisensa jälkeen enemmän tai vähemmän harakoille. Ihon hehkeys lähtee ensisijaisesti sisältäpäin ja etenkin hormonaalisesti oikuttelevan ihon (aihe,  joka kosketta meistä varsin monia) paras ystävä on ensisijaisesti stressittömämpi, levänneempi elämä. Yö on aikaa, jolloin ihokin lepää ja korjaa itseään. Mikäli haluaa maksimoida tätä tehokasta kauneusuniaikaa ja tarjota iholle myös ensiluokkaista hoitoa myös ulkopuolelta, kannattaa peilikaappiin valita tehokkaita yöseerumeita ja -voiteita, hyvää silmänympärysvoidetta unohtamatta.

_MG_5080

Puhutaanpa yöllisistä kauneustuotteista lisää iltapäivällä! Luvassa on teille myös arvonta, pysykääpä siis langoilla – keskustellaan sitten enemmän itse kunkin kauneusunitaioista ja laitetaan jälleen hyvät vinkit jakoon.

Kaunista päivää teille ihanat! Lupaamme yrittää olla nukahtamatta liian pitkäksi aikaa aurinkoon.

(Nukkumiskuvat Getty Images, tuote- ja kissakuvat Jolie)

Tekstin avainsanat: Elämä, Iho ja uni, Jolien aurinkoviikko, Kosmetiikka, Talvi, Uni, Yleinen ihanuus, Yövoide

avatar
  Ilmoitukset kommenteista  
Ilmoita

Tilaa Jolien uutiskirje

Saat 10%-alennuskoodin heti sähköpostiisi!

Back to top

Sivustomme käyttää evästeitä tai vastaavaa teknologiaa erilaisten toimintojen toteuttamiseen, asiakkaan tunnistamiseen, personointiin sekä analytiikkaan ja markkinoinnin kohdentamiseen. Voit lukea tarkemmin evästekäytännöstämme Tietosuojaselosteestamme. Jatkamalla sivustomme käyttöä, hyväksyt evästeiden käytön.