Flourish

Miksi välillä täytyy perspiroitua?

16.10.2013, Outi Rinne

dancer

Kuva täältä

Muistatko vielä pikku harjoituksen:  Neljä askelta hyvään huomeneen? Testasitko sitä? Jos et, mikä sinua esti? Voi toki olla, että aihe ei sattunut kiinnostamaan, tai tämä mielitreeni ei tuntunut ajankohtaiselta. Tai ehkä homma oli periaatteessa kiinnostava ja lukaisit vinkit läpi, mutta ei oikein löytynyt aikaa tai jaksamista lähteä niitä toteuttamaan.

Head First vain Hands On?

Valmentajana jaa asiakkailleni usein työkaluja myönteisen lisäämiseen elämässä. Erilaisia harjoituksia ovat myös self-help oppaat täynnä. Myönnän, että itsekin usein vain lukaisen vinkit nopeasti läpi ja ajattelen tehdä tehtävät myöhemmin, kun on aikaa… jota ei yleensä tule.

Mielen asioissa vallitsee usein käsitys, että koska kyse on ajatuksista ja tunteista, asioiden pitäisi myös hoitua tällä mentaalisella tasolla. Parhaimmillaan uusien ajatusten oppiminen avaakin uusia näkökulmia. Karismaattisen puhujan esitys inspiroi ja saa elämän näyttämään valoisalta. Luemme, innostumme ja tietoisuutemme laajenee. Mutta… kun jossain vaiheessa laskeutuu jälleen synkkä hetki (ja näin väistämättä käy, jos olet ihminen), mitä uusia toimintastrategioita olemme oppineet käytännön tasolla?

Ohjaako alustasi lisko vai lentokapteeni?

Henkisen stressin aiheuttama aktivaatiotila kehossa on aivojemme kannalta samanlainen tilanne, kuin tiikerin hyökätessä viidakosta, siis fight or flight -tyyppinen. Paitsi että henkistä stressiä ei saa tapettua keihäällä tai karistettua kannoilta juoksemalla. Yhtä vaarallinen se voi olla silti. Kun päälle kaatuu taloudellinen katastrofi, ihmissuhdekriisi tai ylityökuorma, siirrymme paniikkimoodiin. Monimutkainen ongelmanratkaisu kytketään pois päältä ja ohjauspanelin taakse astuu liskoaivoinen Mr. Reptile, jonka ainoa tehtävä on selvitä hengissä. “Liskoaivoilla” tarkoitetaan primitiivisiä, perustoiminnoista huolehtivia aivoalueita, joten ei varmaan tule yllätyksenä, että hengissäselviämisen keinot eivät perustu korkeampaan matematiikkaan vaan takaraivoon iskostuneihin vanhoihin toimintamalleihin. Eli juuri niihin, jotka eivät ole oikein toimineet ennenkään tasapainoista elämää ja mielenrauhaa tavoitellessa. Ja näiden toimimattomien ratkaisujen ansioista lopulta väsymme, rasitumme, riitelemme, eroamme, masennumme tai saamme sydänkohtauksia.

Uimari

Kuva täältä

Vain harjoitus tekee mestarin ja muita tylsiä totuuksia

Julkaisen toisessa blogissani hyvän olon ruokareseptejä. Olen mm. opiskellut herkullisten raakakakkujen valmistamista ja kirjoittanut reseptin esim. kuvan taivaalliselle  minttusuklaakakulle.  Ennen julkaisua olen tietenkin testannut reseptiä käytännössä, kuten kunnon ruokabloggarin kuuluukin ja resepti on saanut paljon kiitosta. Väitän siis, että osaan homman aika hyvin. Jos kuitenkin Mika Parvianen tai Sami Granroth pyytäisivät minua leivonta-realityssä tältä istumalta valmistamaan ko. kakun, lopputulos olisi todennäköisesti fiasko: Stressi + harjoittelun puute = itku ja kotiin lähtö. Vaikka osaan teoriassa edelleen valmistaa täydellisen kakun, viimeisestä kerrasta on jo aikaa. Se että tietää periaatteessa ei siis auta tositilanteessa, sillä säännöllisen harjoittelun tuoma näppituntuma on päässyt katoamaan.

minttusuklaakakku

Kuten leipomisessa tai missä tahansa muussa lajissa, myös mielen taidoissa tarvitaan jatkuvaa treeniä, jotta päästään saatika pysytään mestaruustasolla. Eikä tällä ole mitään tekemistä sen kanssa, että “Jotkut meistä vain syntyvät Hannu Hanhina” tai että “Minun DNA:stani nyt sattuu puuttumaan onnellisuusgeeni”. Kuten Edison jo viisaudessaan totesi: “Genius is one percent inspiration and ninety-nine percent perspiration.” Joten ehkä voimme lakata luottamasta pelkkään hyvään tuuriin onnen tavoittelussa ja myöntää, että avaimet ovat omissa käsissämme. Inspiraatiota täytyy seurata ainakin vähän perspiraatiota.

Otteita treenipäiväkirjasta

Taisin luvata alussa mainitsemassani jutussa kääräistä myös omat hihani rullalle ja noudattaa neuvojani viikon ajan. Näin myös tein ja testasin hyvän aamun aloitusta. Tälle oli ihan aihettakin, sillä olin kiireissäni luisunut takaisin siihen tilaan, jossa aamusta lähtien juostaan paikasta toiseen täyttäen ulkoisia vaatimuksia ja iltaisin vietetään koomaa tv:n ääressä ihmetellen, tapasinko ehkä perhettäni tänään ja miksi ajatus huomispäivästä tuntuu hieman lyijyiseltä.

Myönnän heti, että herätyskellon soidessa oman olon kuulostelu ja myönteisten asioiden löytäminen olivat haastavia, varsinkin kun olin imuroinut ympärillä riehuneen lenssun. Vaikka keho kävi hitaalla, kellot sen sijaan tikittivät pikavauhtia ja aamuaskareiden suorittaminen tietoisesti niihin keskittyen vaati huomattavasti itsekuria. Jatkoin kuitenkin sitkeästi ja tilanteen hyväksyen. Lisäksi annoin huomiotta jääneelle kiitollisuuspäiväkirjalle aikaani iltaisin.

Viikon saldo: Jo maanantaina iltapäivällä mielialani oli huomattavasti keveämpi kuin poskionteloissa puristava paine. Viikon loppua kohden tilanne vain parani ja vastustuskyky elämän pienille vääryyksille, kuten jääkaappiin levinneelle mehupurkille, postista odottamatta ryöpsähtäneille laskuille ja aamuiselle kaatosateelle lisääntyi. Torstain tienoilla tuli pientä takapakkia ja unohdin aamulla mietiskellä myönteisiä. Illalla rähjäsin perheelle. Mutta sen sijaan, että olisin heittänyt pyyhkeen kehiin, luotin siihen, että aurinko nousee taas huomisaamuna. Ja viikon lopulla mentiinkin sitten kohti korkeuksia. Flunssakin parani.

Opetus: Suurin osa onnellisuudesta on silkkaa ojan kaivuuta ja rutiinihommaa vailla ulkoista glamouria. Mutta kun tarttuu päättäväisesti lapion varteen, saattaa kivien keskeltä löytyä timatti. Sitäpaitsi työläydestään huolimatta mielen lapiotreenit jo itsessään aiheuttavat yllättävää rentoutumista ja stressitasojen laskua. Ja tämä puolestaan tuo mukanaan mielen ja kehon hyvinvointia, potentiaalien vapautumista, jopa asioiden lähes taianomaista järjestymistä.

Siispä lapio kouraan ja timantteja metsästämään!

Taikakuppi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kuva täältä

 

avatar
  Ilmoitukset kommenteista  
Ilmoita

Tilaa Jolien uutiskirje

Saat 10%-alennuskoodin heti sähköpostiisi!

Back to top

Sivustomme käyttää evästeitä tai vastaavaa teknologiaa erilaisten toimintojen toteuttamiseen, asiakkaan tunnistamiseen, personointiin sekä analytiikkaan ja markkinoinnin kohdentamiseen. Voit lukea tarkemmin evästekäytännöstämme Tietosuojaselosteestamme. Jatkamalla sivustomme käyttöä, hyväksyt evästeiden käytön.