Flourish

Mielitreenit: Rakkaus

09.12.2012, Outi Rinne

Olen viettänyt tämän viikon tiiviisti joogasalilla, tarkemmin sanottuna taaksetaivutustunneilla, sydämen aluetta avaavien liikeiden parissa.  Menemättä sen syvemmin joogan teoriaan voin vain todeta, että taakse taivutukset  herättävät tunteita ja kertovat vahvaa kieltä kehon ja mielen yhteydestä. Viikon aikana olen myllertänty kiukusta ja pelosta iloon ja autuuteen ja kaikkea siltä väliltä.

Ja joidenkin taivutusten aikana jopa lauloimme (!), mikä on tuntunut erityisen voimalliselta. Ääni on saanut kehon resonoimaan ja elämään aivan uusilla alueilla, jotka eivät yleensä ole käytössä. Toimistorotta kun harvemmin liikuttelee keuhkojensa alaosia. Puhumattakaan siitä, että ääneen hoilottaminen muiden kuullen voi olla aika outoa ja hämmentävää. – Hui kauhistus, nyt muut kuulevat, että olen olemassa! Paperihommissa kehoon napsahtaneet tunnelukot pysyvät turvallisesti suljettuina. Joka tapauksessa nyt, joogaviikon jälkeen olo on onnellinen ja sees. Siis ihan jees!

Tästä ei oikeastaan pitänyt tulla joogapostaus, vaan ajatuksia joogan herättämistä sydämen asioista, sillä lähestyvä joulu on vahvasti rakkauden ja ilon juhla. Hyvä hetki siis avata omaa sydäntään antamaan ja vastaanottamaan rakkautta itseä, muita ja koko universumia kohtaan. Vaikka tätä rakkauden antamista voi symboloida käärimällä pakettiin toiveita joululahjalistalta, annan entistä mieluummin aineettomia joululahjoja. Kuten iPadin tilalla todellista läsnäoloa yhteisellä lomamatkalla. Tai yhdessä koetun teatterielämyksen Nintendon sijaan. Tänä vuonna minua on myöskään turhaa etsiä jouluruuhkasta juoksentelemasta, sillä itselleni annan lahjaksi stressittömän jouluun valmistautumisen. Ja rela äiti on tietenkin kiva yllätys myös perheelle.

Tähän loppuun pieni sydänmeditaatio virittämään jouluun ja tunnelmallisiin hetkiin yhdessä itsesi ja muiden rakkaittesi kanssa.

Anna itsellesi hetki aikaa hiljentyä paikassa, jossa voit olla täysin rauhassa. Sulje kännykkä  ja muut mahdolliset häiriötekijät. Istu itsellesi mahdollisimman mukavassa asennossa. Voit olla tuolilla, lattialla, tukea itsesi tyynyillä tai mikä ikinä tuntuukaan juuri sinulle sopivalta asennolta. Anna silmäluomiesi sulkeutua pehmeästi. Anna leukasi vapautua niin, että hampaat ovat hieman irti toisistaan ja kitalaen alle jää tilaa. Siirrä oikea käsi sydämesi päälle ja vasen käsi alavatsalle. Hengitä syvään sisään nenän kautta ja puhalla suun kautta ulos, kuin yrittäisit huurruttaa peiliä. Toista muutamia kertoja tuntien samalla, kuinka hengitys nousee ja laskee aallon lailla. Jos sinusta tuntuu luontevalta, voit antaa kehosi liikkua hieman hengityksen tahtiin joko eteen ja taakse tai sivulta sivulle. Anna mielesi keskittyä täysin hengityksen rytmiin ja siihen, miltä se tuntuu kehossa. Jos ulkopuoleltasi kuuluu ääniä, anna niiden vain tapahtua, tulla ja mennä. Jos mielessäsi pyörii ajatuksia, anna myös niiden vain tulla ja mennä, kuin poutapilvien taivaalla. Salli itsesi siirtää hetkeksi sivuun kaikki asiat, jotka ovat tätä ennen tapahtuneet tai tulevat tapahtumaan tämän jälkeen. Anna itsellesi lupa olla läsnä tässä hetkessä ihan vain itseäsi ja omaa hyvinvointiasi varten.

Siirrä nyt huomiosi rintakehän alueelle ja kuvittele mielessäsi sen keskelle pieni valopallo. Tarkastele palloa sisäisin silmin. Pallo voi olla juuri sen värinen, mikä sinulle tuntuu sopivalta. Tunnetko ehkä pallon säteilyn ja sen aiheuttaman lämmön rintakehässäsi? Anna nyt pallon kasvaa jokaisella sisään ja uloshengityksellä. Anna sen muuttua kirkkaammaksi ja hehkuvammaksi. Tunne, kuinka se kasvaessaan säteilee yhä voimakkaammin rakkautta, tyyneyttä ja mielen rauhaa. Anna pallon kasvaa jokaisella sisään ja uloshengityksellä yhä suuremmaksi. Niin suureksi kuin sinusta tuntuu oikealta. Nauti tästä sydämesi valosta. Anna sen säteillä, ympäröidä sinut. Ja jos siltä tuntuu, voit myös ohjata tätä valoa jollekin toiselle, joka  juuri nyt tarvitsee erityistä rakkautta ja voimaa. Voit tuntea, kuinka sisälläsi on ehtymätön rakkauden lähde. Tunne kuinka se ympäröi sinua ja säteilee sinusta.

Nyt, edelleen hengityksesi tahdissa anna pallon vähitellen muuttua jälleen pienemmäksi. Tunne, kuinka pallo kutistuu, mutta säteilee edelleen yhtä kirkkaana. Anna pallon muuttua vähitellen sen kokoiseksi, että se mahtuu jälleen rintaasi, sydämesi ympärillä olevaan tilaan. Täällä valo ja rakkaus kulkevat aina mukanasi. Ja pikku hiljaa alat palata jälleen takaisin tähän aikaan ja paikkaan. Voit liikutella hieman sormia ja varpaitasi ja henkäistä muutaman kerran syvään sisään ja ulos. Voit vielä nostaa kädet pääsi päälle ja venytellä niitä ylöspäin. Laske sitten kädet syliisi, anna pääsi painua kohti rintaa. Henkäise vielä syvään ja avaa lempeästi silmäsi.

Rakkautta viikkoosi  ❤

Outi

 

Kuva: 99% Practice, 1% Theory

avatar
6 Kommentteja
0 Vastauksia kommentteihin
0 Seuraajia
 
Reagoiduin kommentti
Kuumin kommentti
3 Comment authors
Outi RinneAnnaOutiKatja Kokko Recent comment authors
  Ilmoitukset kommenteista  
uusimmat vanhimmat eniten ääniä
Ilmoita
Katja Kokko
Vieras
Katja Kokko

Ihana Outi! Allekirjoitan niin täysin taaksetaivutusten vaikutukset! Mulla on parina viime viikkona mieleialat myös heilahdellut. Helppoahan se olisi laittaa stressin piikkiin, mutta kun sitä stressiä on ollut tässä jo pidempään niin eiköhän johtopäätös ole selvä. Ja samaan aikaan tuo pienimuotoinen unettomuuskin alkoi. Lisäksi mulla tuntuu välillä rinnan kohdalla voimakasta kalvavaa tunnetta, siis selkeästi fyysisellä tavalla. Rintakehän aukeamistahan se on, mutta kyllä siinä napsahtelee auki jotain muutakin 🙂 Ihanaa maanantaita <3

Outi
Vieras
Outi

Katja, itsellänikin taaksetaivutukset saavat aikaan fyysisiä tuntemuksia rinnan alueella joogasalin ulkopuolella. Toisaalta juuri lueskelin artikkeleita, joissa sydämen aluetta aktivoivilla joogaliikkeillä on saatu todistetusti positiivisia vaikutuksia vakavissakin sydänvaivoissa ja vähennetty sydäninfarktin riskejä. Niin että aika moista “jumppaa” tässä harrastetaan 🙂

Anna
Vieras
Anna

Moikka! Varmaankin vastaus löytyisi jostain aiempaa blogistasi, mutta kysyn kuitenkin: minkä joogakoulun kurssista/tunneista on kyse? Onko kyseessä samainen kurssi, josta Katja Kokko kirjoitti? Ja onko kyseessä astanga? Olen käynyt Helsingin astangajoogakoulussa vuosia astangassa, mutta nyt mulla on todettu joku sydänvika (vielä vähän tutkinnan alla tarkemmin), enkä pysty enää tekemään astangaa, koska sydän reagoi rankkaan rasitukseen. Oisin siis ollut kiinnostunut kuulemaan, jos kyseessä on joku muu kuin astangakurssi. 🙂 Nimittäin samaa olen lueskellut, surullisena mahdollisesta rakkaan astangaharrastukseni jättämisestä, mutta toiveikkaana uuden, lempeämmän joogan löytämisen suhteen, että juuri tietyt joogaliikkeet ovat sydämelle hyväksi. (Olipa monimutkainen sepustus :D) Kiitos tosi paljon, jos kerkeet… Lue lisää..

Outi Rinne
Vieras
Outi Rinne

Anna, voi kuulostaa surulliselta, että joudut luopumaan rakkaasta harjoutuksestasi! Omasta joogastani en kovin tarkkaan ole kirjoitellutkaan. Käyn Shantissa (H:gissä) Marian (www.mariayoga.com) Prana Flow -tunneilla, kyseessä on Shiva Rean kehittämä hatha vinyasan muunnos, jossa yhdistetään asanatyöskentelyä, pranayamaa, chantingia ja meditaatiota. Prana Flowta opettaa myös Teemu Kara Espoon Yoga Nordicissa. Omakin taustani on mm. astangassa, johon verrattuna tämä joogan laji on hitaampaa ja pehmeämpää, mutta ei kuitenkaan välttämättä erityisen kevyttä ja kyllä tunneilla syke nousee ajoittain ihan kunnolla. Jos tämän tyyppinen jooga kuitenkin kiinnostaa sinua, kannattaa ensin konsultoida Mariaa. Sittenhän on tietysti ihan perinteistä hathaa ja yin-joogaa, joita voi lähteä kokeilemaan. Tosin… Lue lisää..

Anna
Vieras
Anna

Suuri kiitos vastauksestasi! Kuulostaa todella hyvältä! Olen käynyt tän syksyn hathassa ja hiki on tullut, sykekin jopa noussut, mutta juuri sopivasti. Sali on tosi ihana ja aion siellä käydä jatkossakin, mutta tosi kiva saada muitakin vinkkejä! Vielä en ole lekurilta saanut sen tarkempaa ohjeistusta kuin että oman kunnon mukaan, mutta varmaan, kun saan tarkan tiedon siitä, mikä sydäntäni vaivaa, voin kääntyä myös mainitsemasi Marian puoleen. 🙂 Tuhannet kiitokset ja valoisaa joulunodotusta!

Outi Rinne
Vieras
Outi Rinne

Anna, samoin sinulle <3

Tilaa Jolien uutiskirje

Saat 10%-alennuskoodin heti sähköpostiisi!

Back to top

Sivustomme käyttää evästeitä tai vastaavaa teknologiaa erilaisten toimintojen toteuttamiseen, asiakkaan tunnistamiseen, personointiin sekä analytiikkaan ja markkinoinnin kohdentamiseen. Voit lukea tarkemmin evästekäytännöstämme Tietosuojaselosteestamme. Jatkamalla sivustomme käyttöä, hyväksyt evästeiden käytön.