Flourish

Mielitreenit: Onnellisuusharjoituksia

11.08.2013, Outi Rinne

Vähän aikaa sitten kirjoitin onnellisuusparadoksista, eli siitä, miten todellinen onni vaatiikin ehkä tekoja, jotka juuri sillä hetkellä tuntuvat epämukavilta. Samoin kuin havainnoista, joiden mukaan tyytyväisiä ihmisiä yhdistävät  1) yleinen uteliaisuus, 2) suurpiirteisyys, 3) kiitollisuus myös toisten onnistumisista, 4) kaikenlaisten tunteiden tunnistaminen ja hyväksyminen, 5) ripaus kurinalaisuutta.

Jos edellä mainittu lista ei aivan tunnu sopivan siihen tyyppiin,  joka aamuisin katselee  kylpyhuoneen peilistä, ei hätää, sillä mielen taitojahan voi aina harjoitella. Siispä seuraavaksi ohjelmassa onnellisuus-lihasten treeniä:

kuva-29

Harjoitus 1: Hyppyjä mukavuusalueen yli

Oman mentaalisen turva-alueen ylittäminen ei tarkoita sitä, että kerralla tulisi sekoittaa koko pakka: irtisanoutua, muuttaa toiselle paikkakunnalle tai vaihtaa ystäväpiiriä. Eihän sitä maratoniakaan lähdetä juoksemaan kylmiltään. Riittää mainiosti, jos aamulla kulkee töihin vähän toista reittiä, aloittaa bussissa keskusteluun vieressä istuvan kanssa tai pistäytyy vihdoin lounaalla siinä ravintolassa, jota kaveri suositteli (vaikka ei ole varma, löytyykö lounaslistalta tavanomaisia suosikkeja). Yksi treeni päivässä riittää ja palautumiseen suositellaan niitä asioita, jotka ovat tuttuja ja turvallisen mukavia.

110a549a09971934cd7d89f53927130e

Harjoitus 2: Rentoudutaan ja annetaan mennä

Seuraavaksi löysätään pinnaa ja otetaan rennosti. Jos sinulla on perhe, harjoittelu on lähes naurettavan yksinkertaista: Kotiin palattuasi ummistat silmäsi kenkäröykkiölle eteisessä ja tiskipöydälle unohtuneille astioille, keität itsellesi ison kupin kahvia tai teetä ja avaat uusimman naistenlehden tai hyvän kirjan. Jos opiskelet, voit seuraavan kerran onnitella itseäsi lämpimästi myös keskinkertaisesta tenttivastauksesta: Läpi meni, se riittää. Tai kun ulos lähtiessä huomaat, että juuri se tyylikkäin paita on unohtunut pesukoriin, voit nauraa peilikuvallesi sydämellisesti: “Who cares! Tässä menee silti maailman upein nainen.”

Vaaleanpunaisten kakkuloiden jatkuva käyttö ei ole tarpeen, sillä on toki asioita, joista kannattaa huolehtia tarkasti. Jos sinun on vaikeaa erotella, minkä asioiden suhteen kannattaa olla tiukkana ja missä voi ottaa iisisti, laadi avuksi pikku taulukko: Listaa ensimmäiseen lokeroon asiat, jotka on aivan pakko tehdä (kuten maksaa laskut ja ruokkia lapset tai kissa), toiseen ne, joiden tekeminen on melko tärkeää (kuten joulukorttien lähettäminen tai ystävän nimipäivän muistaminen) ja kolmanteen sellaiset asiat joiden tekeminen olisi ihan hyvä muttei oikeastaan pakollista (kuten lakanoiden mankelointi). Elämästä voi löytyä yllättävän paljon kohtia, joissa voi vähän hellätä otetta ja hengähtää.

Harjoitus 3: Kuunnellaan, kannustetaan ja kehutaan

Olemme tottuneet rientämään tueksi, kun kaverilla menee huonosti, mutta voisitko tarjota kahvit ja baakelsit ihan vain siitä ilosta, että toinen menestyi kokeessa, esiintyi hyvin asiakastilaisuudessa tai kertoi tavanneensa elämänsä miehen/naisen. Ilojen jakamisen voi aloittaa helposti myös kysymällä seuraavalla kerralla Mitä kuuluu:n sijasta: Hei kerro, mitä kaikkea kivaa sinulle tapahtui tänään? Ja sitten tarvitseekin vain kuunnella aidosti keskittyen ja omat toiveet, tavoitteet ja mielipiteet hetkeksi unohtaen.

Harjoitus 4: Tehdään pari syvähengitystä ja annetaan tunteiden tulla… ja mennä

Elämässä tunteita tulee ja menee, joka päivä. Onni ja ilo ovat hetkellisiä huippuja. Ajoittain taas löydämme itsemme aalon pohjasta: kiukustumme, väsymme  tai turhaudumme. Aina ei ole välttämätöntä jäädä pohtimaan, miksi jossain tilanteessa mielen valtaa jokin ei-toivottu tunne. Olennaisempaa on tiedostaa ja hyväksyä, että tunteet ovat jatkuvassa liikkeessä, vaihtuvat, nousevat ja laskevat. Elämässä on aina tilanteita, joihin voimme reagoida: Murrosikäisen nenäkäs käytös tai pomon pikkumaisuus ärsyttävät. Voimme kuitenkin valita, vastaammeko samalla mitalla. Vai keskitymmekö mieluummin havainnoimaan itsessämme nousevia tuntemuksia ja siedämme niitä tietäen, että sisäinen kiukku ei ole vaarallista ja epäoikeudenmukaisuuden aiheuttama loukkaantuminen on oikeutettua, mutta sen armoille ei tarvitse jäädä. Kiukun voi kanavoida vaikkapa siivoamiseen, nyrkkeilysäkkiin tai laulutreeneihin. Kun tunnelihaksia venyttelee päivittäin, huomaa vähitellen mielen muuttuvan joustavammaksi ja olon tasapainoisemmaksi.
Breathe

Harjoitus 5: Loppuun kestävyysjuoksua matkasta nauttien

Elämässä todella merkityksellisten ja eteenpäin vievien asioiden oivaltaminen voi tuntua vaikealta, mutta sitäkin voi harjoitella. Yksinkertainen työkalu on esimerkiksi päiväkirja, johon merkitset säännöllisesti, mitkä asiat, teot ja tapahtumat viikon kuluessa tuntuivat palkitsevilta, tärkeiltä, ja inspiroivilta – vaikka niitä olisi edeltänyt pieni pinnistely. Missä onnistuit, innostuit ja mistä sait hyvää palautetta? Mitkä asiat taas tuntuivat takkuavan, missä hakkasit päätäsi seinään kerta toisensa jälkeen hyvistä yrityksistäsi huolimatta? On tärkeää olla rehellinen ja tarkkana sen suhteen, mitä todella tunnet ja mitä vain kuvittelet, että pitäisi tuntea/ajatella. Samoin, onko epämukavuudessa kyse hetkellisestä ramppikuumeesta vai siitä, että kyseessä ei sittenkään ole minun juttuni (vaikka ensin niin luulin). Koska merkityksellisten tavoitteiden saavuttaminen on kestävyysurheilua, päivittäin kanattaa varata aikaa myös palautumiseen jonkin välitöntä mielihyvää tuottavan asian parissa. On se sitten lorvailu lempikahvilassa, hidas aamu-uinti tai sohvaperunointi suosikkisarjan ääressä.

 

Onnellista alkavaa viikkoa!

japani1
avatar
7 Kommentteja
0 Vastauksia kommentteihin
0 Seuraajia
 
Reagoiduin kommentti
Kuumin kommentti
6 Comment authors
IHHPäiviKatja KokkoMiiaOuti Rinne Recent comment authors
  Ilmoitukset kommenteista  
uusimmat vanhimmat eniten ääniä
Ilmoita
Sanna/comp
Vieras
Sanna/comp

Olen opetellut kolmosta vuosia. Tällä viikolla puhuin ystävän kanssa, että kehuminen ja kannustaminen on ihanaa. Puolin ja toisin. On helpottavaa, kun on uskaltautunut sanomaan ihmisille, mitä ajattelee. Yläasteella päähäni iskostui, että kehuminen on perseennuoleskelua. Sitä yritti välttää. Mutta eihän vilpitön kehu sitä ole… Ent. työpaikassani menin sanomaan eräs perjantai, että näin eilen maailman kauneimman ihmisen. Olin vaan niin haltioissani siitä kiharapäästä, jolle menin jopa sanomaan, että se on niin suloinen. (… vaikka sanoessani tuijotin kenkiini ja juuri ja juuri kuulin tyypin ilahtuneen kiitoksen.) Ent. työkaveri totes: “Tommoset kauniit ihmiset on sit niin ärsyttäviä.” Totesin: “Ei ku ne on just ihania.”… Lue lisää..

Outi Rinne
Vieras
Outi Rinne

Kiitos Sanna! Juuri tuo kolmonen on omakin lempiharjoitukseni. Suomalaisessa kulttuurissa meillä on niin jännän syvälle juurtuneena uskomus siitä, että toisen kehuminen olisi teennäistä, laskelmoitua tai jotenkin itseltä pois. Eikä hyvän palautteen vastaanottaminenkaan ole aina yksinkertaista. Mutta uskon, että kun vain sinnikkäästi jatkaa hyvän levittämistä, se maksaa itsensä takaisin monella tapaa.

Miia
Vieras
Miia

Oi! Varmasti aivan unelmaduunipaikka!! Ja molemmat tyonkuvat kuulostaa tosi ihanalta. 🙂

Päivi
Vieras
Päivi

Toivottavasti löydätte joliemaisimmat henkilöt tehtäviin ja uskon, että varmasti löydättekin! Missä voisi ilmoittautua vapaaehtoiseksi koeihmiseksi Jolien vapaaseen käyttöön? 🙂

Katja Kokko
Vieras
Katja Kokko

Meillä ois paikka myös vapaaehtoiselle työpaikkalounaskokille 😉

Päivi
Vieras
Päivi

Vitsi, kun mun lahjat keskittyy enemmän ruuan noutamiseen ja syömiseen 😉

IHH
Vieras
IHH

Työelämävalmennusta ei kyllä ole enää olemassa…

Tilaa Jolien uutiskirje

Saat 10%-alennuskoodin heti sähköpostiisi!

Back to top

Sivustomme käyttää evästeitä tai vastaavaa teknologiaa erilaisten toimintojen toteuttamiseen, asiakkaan tunnistamiseen, personointiin sekä analytiikkaan ja markkinoinnin kohdentamiseen. Voit lukea tarkemmin evästekäytännöstämme Tietosuojaselosteestamme. Jatkamalla sivustomme käyttöä, hyväksyt evästeiden käytön.