Yhteistyössä Saunarannan kanssa.

Infrapunasauna-juttusarja on ollut itselleni todella mielenkiintoinen kirjoitettava ja on todella mukava, että myös itselleni on jäänyt jotain konkreettista muistoa remontistamme tänne blogini puolelle, kun olen kirjoittanut sekä infrapunakalvojen asentamisesta että tietoa infrapunasaunan toiminnasta sekä sen terveysvaikutuksista. Eniten olen kuitenkin odottanut sitä, että pääsen kertomaan teille meidän henkilökohtaisista käyttökokemuksistamme.

infrapunasauna_infrapunakalvot_saunakeskus_yellowmood 2

Aloitimme infrapunasaunan käytön asteittain, kuten ohjeissa neuvotaan. Kehoni on varsin herkkä muutoksille olipa kyseessä sitten ruoka, äkilliset elämänmuutokset tai yhtäkkinen stressi, joten itse aloitin kymmenestä minuutista ja pidensin aikaa parin viikon aikana aina 15-20 minuuttiin.

On kuitenkin myönnettävä, että ensimmäisellä viikolla kokeilin lisätä aikaa hieman turhan nopeasti ja sain seuraavaksi päiväksi lievän päänsäryn sekä pari päivää kestäneen kuumotuksen koko kehooni. Aineenvaihdunta tuntui käyvän turhilla ylikierroksilla, joten tuosta lähtien etenin vieläkin hitaammin ja muistin nesteyttää kehoani sekä ennen infrapunasaunaan menoa että siellä ollessani, joten vältyin vastaavilta voimakkailta puhdistumisoireitailta jatkossa.

Ensimmäisen konkreettisen vaikutuksen infrapunasaunan suhteen huomasin unenlaadussani, josta olin ja olen edelleen äärettömän onnellinen. Olen ollut aina paitsi huono nukahtaja, myös herkkä heräilemään. Huomasin kuitenkin jo ensimmäisten infrapunasaunakäyntien jälkeen kehoni olevan niin rento ja uninen, että nukahdin alle kymmenen minuutin sisällä siitä, kun laskin pääni tyynyyni. Tuollainen nuijanukutus on kohdallani erittäin harvinaista, mutta edelleen jokaisen saunakerran jälkeen olen valmis nukahtamaan. Itse asiassa vaikutus on ollut tehokas jopa siinä määrin, että meidän oli luovuttava pienen kokeilumme jälkeen aamuisesta infrapunasaunakäynneistämme. Nousimme muutamina aamuina viikossa ennen töihimme suuntaamista infrapunasaunaan, mutta vaikutus sai minut entistä uneliaammaksi, joten toistaiseksi infrapunasaunan käyttö ajoittuu meillä iltaan juuri ennen nukkumaanmenoa.

infrapunasauna_infrapunakalvot_saunakeskus_yellowmood

Asteittaisesta totuttelusta johtuen aloin hikoilemaan kunnolla vasta parin viikon käytön jälkeen, jolloin vietimme saunassa jo 20-25 minuuttia kerrallaan. Kaikista ihmeellisin juttu on ollut kuitenkin se, että oikeanpuolen lymfani aukesi parin viikon säännöllisen infrapunasaunomisen jälkeen. Oikea kainaloni alkoi hikoilla, ensin vähän ja sitten hanat suorastaan aukesivat. Tuon puolen imusolmukkeeni on ollut tukossa jo todella pitkään eikä kainalokaan täten hikoillut kunnolla edes CrossFit-treeneissä tai helteillä. Kyseessä ei voi olla kuin positiivinen vaikutus, sillä lymfanesteen pitäisi päästä ulos kehosta imusolmukkeiden kautta. Tämä operaatio on tärkeä asia siksi, että musolmukkeistamme löytyy imusoluja, jotka tuhoavat lymfanesteestä mikrobeja ja ylläpitävät tällä tavoin yhtä kehomme puhdistusjärjestelmistä.

Ahdistun perinteisen saunan lämmöstä aika pian, joten olen kokenut infrapunasaunan paljon lempeämmäksi ja mukavammaksi tavaksi saunoa. Esilämmitämme saunan sopivan lämpöiseksi kiukaalla noin 10-15 minuuttia ennen infrapunasaunaan menoa ja pujahdamme sitten saunan lauteille kaikessa rauhassa. Nuo hetket ovat itselleni yksi tärkeimmistä rauhoittumisen hetkistä arjessa. Olemme mieheni kanssa molemmat luonteeltamme puuhaajia ja vaikka se onkin mukavaa niin vauhtia on ajoittain kyllä syytä hidastaa.

infrapunasauna_infrapunakalvot_saunakeskus_yellowmood (2)

CrossFit-treenien jälkeinen saunahetki on muodostunut meille miltei rutiiniksi. Rauhoittamisen lisäksi myös satunnaiset lihaskivut saavat lievennystä infrapunasaunan lämmössä hikoillessa. Lihasjännitykset aukenevat ja infrapunasäteily aktivoi luonnollista kasvuhormoniamme, joka on tärkeä osa rasvanpoltossa sekä lihaskasvussa. Infrapunasäteet lämmittävät ihon sekä alimmaiset kudokset ja koska ihon jälkeen päällimmäisenä kerroksena on rasvakudos, vaikuttaa säännöllinen infrapunasäteily myös rasvan palamiseen ja ihon tasoittumiseen. Käymme infrapunasaunassa kolmesta viiteen kertaa viikossa vähän fiilisten mukaan.

Olen huomannut ison eron myös ihoni kunnossa infrapunasaunassa käynnin jälkeen. Appelsiini-iho on tasoittunut varsinkin reisistä ja tuonut tilalle sileämmän ja pehmoisemman ihon. Selluliittihan on geelimäistä ainetta, joka koostuu rasvasta, vedestä sekä kuona-ainejäämistä, jotka ovat jääneet ihon alla oleviin pieniin taskuihin ja infrapunasäteilyn syvälämpö ikään kuin sulattaa tällaisia jäämiä hien mukana. Infrapunasaunan ihoa siloittava vaikutus oli yksi näkyvimmistä ja yllättävimmistä asioista, koska ennen käyttöä odotukseni koskivat ennemminkin aineenvaihdunnan boostaamista sekä rentoutumista.

Loppujen lopuksi kyseessä on kuitenkin se, että kehossa saadaan vanhat nesteet liikkeelle ja uutta tilalle, joten on aivan loogista nähdä vaikutuksia ihossa. Itse en vain ollut tullut sitä ajatelleeksi ennen infrapunasaunan käyttämistä.

infrapunasauna_infrapunakalvot_saunakeskus_yellowmood 1

Iho on pehmeä kauttaaltaan ja kaikki kovettumani polvista sekä kyynärpäistä ovat kadonneet, minulla on taipumus niihin varsinkin talvisin ja jos olen stressaantunut. Jos pidän viikonkin tauon, palaavat nuo pienet kuivat kohdat takaisin. Erityisen iloinen olen ollut kuitenkin kasvojen ihon tasoittumisesta sekä värin muuttumisesta terveempään suuntaan, iho on luonnontilassa paljon kuulaammaan näköinen, joka korreloi suoraan meikin määrään. En ole koskaan joutunut pakkeloimaan ihoani piiloon, mutta olen tyytyväinen siitä, että pärjään entistä ohuemmalla meikkikerroksella. Ystäväni, jonka kanssa olin nähnyt viimeksi viime syksynä sanoi minulle muutama viikko sitten, että ihoni on hänen mielestään paremmassa kunnossa kuin koskaan. Olemme tunteneet hänen kanssaan jo useamman vuoden ja omasta mielestäni ihoni on ollut ajoittain kyllä paremmassakin kunnossa kuin nyt, mutta jos jotain tällaista vaikutusta tosiaan on havaittavissa niin uskon sen olevan (ruokavalion ohella) infrapunasaunan säännöllisen käytön ansiota.

Olen huomannut infrapunasaunassa kaikista nesteyttävimmäksi asiaksi veden, johon on lisätty ripaus laadukasta puhdistamatonta suolaa sekä pieni määrä hunajaa. Infrapunasaunassa elimistö hikoilee kolminkertaisen määrän perinteiseen saunaan verrattuna ja hikoillessa elimistöstä poistuu kuona-aineiden lisäksi myös elintärkeitä mineraaleja. On tärkeää tankata mineraaleja varsinkin näin kesäaikana sekä ruoasta, juomista sekä erilaisista laadukkaista suoloista ja viherjauheista (suosittelen Pukkaa ja Ormus Supergreensia).

Pysyvien tuloksien ylläpitämiseksi infrapunasaunan käytön suositellaan olevan säännöllistä, joka tarkoittaa 30 minuuttia kerrallaan kolme kertaa viikossa. Kirjoitan teille infrapunasaunan pidempiaikaisista vaikutuksista vielä myöhemmin syksyllä, kun käyttöä on takana puoli vuotta.

Juttusarjassa aiemmin ilmestynyt:

Infrapunasauna 1/3: Infrapunakalvojen asennus

Infrapunasauna 2/3: Infrapunasaunan terveysvaikutukset

Kuvat otettu kuvauslainassa olleella  Sony α7-järjestelmäkameralla.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Jolie 2016