Keskiviikko 23.4.2014 | Yrjö, Jyrki, Jyri, Jiri, Jori, Yrjänä

Hyvinvoinnin verkkomedia

Naisellinen selluliitti

Appelsiini-iho, perunapelto reisissä, muhkuroita takapuolessa. Selluliitti. Rakkaalla lapsella on monta nimeä ja moni meistä naisista kantaa sitä mukanaan, mutta pyrkii pääsemään siitä eroon keinolla – ja hinnalla – millä hyvänsä.

Selluliitti naisella on hyvin vanhaa perua. Todisteita tästä voi löytää jopa taideteoksista kuten Milon Venuksesta, samoin Rubensin ja Botticellin naiskuvista. 1800-luvulla selluliittia pidettiin Jumalan lahjana, joka kaunistaa naisen muotoja, jotta hän viehättäisi miestä ja jotta lisääntyminen varmistuisi. Selluliitti on naisen toissijainen sukupuolinen ominaisuus – noin 90 prosentilla naisista on sitä, kun taas miehistä vain noin 5-10 prosentilla löytyy muhkuja.

Nykyaikainen kauneusihanteemme sanelee naisen vartalon solakaksi tiimalasivartaloksi ja siksi selluliitistä on tullut kosmeettinen ongelma. Kokonaisvaltainen hyvinvointi käsittää tasapainossa ja harmoniassa olevan kehon ja mielen. Kun keho voi hyvin ja on terve, ulkoinen olemus huokuu myös tasapainoista kauneutta. Nykykäsityksemme mukaisen kauneusihanteen vuoksi selluliitti häiritsee tunnetta hyvinvoivasta kehosta ja siksi siihen pyritään etsimään jatkuvasti uusia hoitomuotoja.

Mitä selluliitti on?

Selluliitti ei ole sairaus, vaikka se nimensä mukaisesti viittaakin tulehdukseen (lat. cellula = solu ja itis = tulehdus). Selluliitin yleismääritelmän mukaan selluliitti on tila, jossa ihonalaiseen sidekudokseen on kertynyt liikaa rasvaa, nestettä ja kuona-aineita. Rasvasolut ovat ryhmittyneet suuriksi rykelmiksi eli noduleiksi ja niitä ympäroi säikeinen kudos. Tällöin veren- ja imunestekierto häiriytyvät ja solujen aineenvaihdunta ja hapensaanti hidastuvat. Selluliitti on kudosten rasva- ja vesipitoisuuden sekä verenkierron paikallinen häiriötila, eräänlainen ”tukehtuminen” kudoksissa, johon liittyvä kudosrappeutuminen on samantapaista kuin vanhenemisilmiössä.

Selluliitin yleisimmät syyt

Selluliitin syntyyn vaikuttavat useat eri tekijät. Yksi yleisimmistä syistä löytyy hormoneista, sillä erityisesti estrogeenit vaikuttavat rasvakudoksen aineenvaihduntaan. Mielenkiintoista on, että selluliitistä 12 % kehittyy murrosiässä, 17 % raskauden aikana, 27 % vaihdevuosissa ja 19 % sopimattomien ehkäisypillereiden käytön aikana. Myös korvaava hormonihoito lisää selluliittia. Paha premenstruaalisyndrooma (PMS) lisää selluliittia, sillä hormonien vaikutuksesta kudoksiin voi keräytyä samalla kierrolla jopa kaksi kiloa vettä, josta kudoksiin jää noin 40 g.

Hormonien ohella selluliitin kertymiseen vaikuttavat henkiset tekijät. Stressi, jatkuva väsymys ja epätyydyttävä tunne-elämä aiheuttavat lihaksistoon ja hermostoon jännitystilan, jotka estävät verenkiertoa. Huono veren- ja imunesteen kierto puolestaan altistavat selluliitin syntymiselle. Selluliitti pahenee rasvan kerääntyessä kudoksiin ja stressi puolestaan estää rasvaa hajottavien entsyymien toimintaa.

Huonolaatuisella ravinnolla on oleellinen rooli selluliitin muodostumisessa – etenkin prosessoitu ruoka, valkaistu vilja  ja sokeri ovat takuuvarma keino saada lisää muhkuja. Vääränlainen ravinto johtaa huonoon ruoansulatukseen ja usein myös ummetukseen, joista syntyy noidankehä: kuona-aineet eivät pääse poistumaan vaan jäävät kehoon ja muodostavat selluliittia.

Selluliitin hoito on kokonaisvaltaista

Selluliitin hoidon on oltava jatkuvaa, onhan kyseessä krooninen tila. Selluliitilla on tapana palata itsepintaisesti takaisin, jos hoito keskeytetään. Hoitoa on siis turha mieltää kroppa biitsikuntoon -tyyppiseksi kuuriksi – selluliitti palaa takuuvarmasti, jos edes ehtii pikakuurin aikana koskaan pois lähteäkään. Koska olemme kokonaisuuksia, on aivan samantekevää hoitaa pelkästään yhtä oiretta kehossamme. Oireen sijasta tulisi keskittyä koko pakettiin, joka parhaimmillaan tarkoittaa sitä, että ohjelmoimme itsemme täysin uudelleen ja alamme tähdätä kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Tällöin valinnoista puhtaan ja laadukkaan ravinnon suhteen tulee täysin automaattista ja nautinnollista, liikkuminen on luonnollista ja iloa tuottavaa eikä kiinteään takapuoleen tähtävää (ja kenties kaiken lisäksi stressaavaa) suorittamista. Kun hidastamme tahtia elämässä, emme jaksa takertua pikkuseikkoihin, keskittyä negatiivisiin asioihin tai kantaa huolta tulevasta. Jos olo kehossa on kokonaisvaltaisesti hyvä, muutama muhku ei todennäköisesti seiso onnellisen olotilan tiellä.

Kun ohjelmoimme itseämme uudelleen, sivuvaikutuksena selluliitti saattaakin ruveta näyttäytymään yhtenä naisellisena ominaisuutenamme, josta ei täydykään pyrkiä eroon. Paradoksaalista kyllä, mutta juuri tuolloin, kun rentoudumme ja päästämme irti, appelsiini-iho voikin alkaa yhtäkkiä siloittumaan.

Vinkit selluliitin hoitoon parantavat hyvinvointia yleisellä tasolla. Ravinnossa oleellista eivät ole kalorimäärät vaan ruoka-aineiden yhdistely. Hedelmät kannattaa nauttia erillään aterioista esimerkiksi tuntia ennen tai kolme tuntia aterian jälkeen, koska niiden sulamisprosessi on hyvin erilainen ja nopeampi kuin muiden ruoka-aineiden. Jos hedelmät syö esimerkiksi aterian päätteeksi, ne jäävät ”jonottamaan” edellä kulkevien hitaampien ruoka-aineiden taakse ja alkavat käydä – tämä tietysti aiheuttaa vatsaan ja kehoon turhaa turvotusta. Proteiinia ei kannata yhdistää tärkkelyspitoisten hiilihydraattien kanssa, sillä ne yhdessä ovat ruuansulatukselle suurin mahdollinen haaste. Vettä tulee juoda riittävästi ja siihen voi lisätä ripauksen laadukasta suolaa kuten esimerkiksi himalajan suolaa tai puhdistamatonta merisuolaa. Vesi tulisi nauttia hitaasti ja huoneenlämpöisenä eikä koskaan aterioiden aikana, jotta se ei neutraloi ruokaa sulattavia vatsahappoja.

Päivittäinen liikunta voi olla mitä tahansa, kunhan se on iloa tuottavaa ja sen tekee mielellään. Luonnossa kävely, juokseminen, spurttailu, uinti tai jooga ovat hyviä liikunnan muotoja. Riittävän liikkumisen lisäksi rentoutuminen, lepo ja hyvä uni ovat tärkeitä. Meditaatio tai vain päivittäinen rentoutuminen istumalla hetken aikaa silmät kiinni syvään hengittäen ovat myös todellisia tehokeinoja selluliitin selättämiseen. Oikeaa hengitystapaa ja ulkoilua on myös turha vähätellä, sillä ne antavat kudoksille riittävästi happea. Suurin osa meistä hengittää väärin, eli liian pinnallisesti. Hengityksestään kannattaa opetella tulemaan tietoiseksi ja päivittäin voi vaikka pitää monta pientä syväänhengityshetkeä asian muistamiseksi.

Kuivaharjaus ja selluliittivoiteet

Puhtaan ravinnon, liikunnan ja henkisen hyvinvoinnin lisäksi täsmähoitona selluliittiin voi käyttää kuivaharjausta, joka on ikivanha, mutta tehokas ja ihmeitä tekevä, karaiseva käsittely koko keholle. Vaikka selluliittia ei olisikaan, kuivaharjausta kannattaa harrastaa päivittäin. Kuivaharjauksella on lukemattomia positiivisia vaikutuksia terveydelle ja kauneudelle ja sen väitetään jopa pidentävän ikää.

Ihomme on suurin elimemme, pinta-alaltaan noin kaksi neliömetriä – keholla on siis pari miljoonaa hermopäätettä! Kuivaharjaus stimuloi hermopäätteiden kautta hermoston toimintaa ja antaa keholle energiaa. Tämä puolestaan parantaa hormonitoimintaa. Lisäksi kuivaharjaus elvyttää kapillaariverenkiertoa, jolloin aineenvaihdunta ja solujen hapen- ja ravinnonsaanti paranee. Kuivaharjaus pitää ihon pehmeänä, terveen värisenä, kiinteyttää lihaksia, tasoittaa rasvakertymiä sekä parantaa kehon puolustusmekanismia.

Kuivaharjauksen voi tehdä siihen tarkoitetulla harjalla tai riffikintaalla. Tehokkainta on 5-10 minuutin harjaus aamuisin, mutta sen voi tehdä myös illalla ennen suihkua. Harjaus tehdään reippailla ja pyörivillä liikkeillä alhaalta ylöspäin eli jalkapohjista aloittaen ja lopuksi harjaus keskitetään selluliittialueille. Harjauksen jälkeen otetaan suihku vuoroin kuumassa ja vuoroin kylmässä vedessä. Veden lämpötilan vaihto kuumasta kylmään toistetaan kolme kertaa (3 minuuttia kuumaa ja 20 sekuntia kylmää). Kuivaharjauksen jälkeen iholle levitetään vartalovoide tai selluliittivoidetta.

Selluliittivoiteet toimivat tukena selluliitin hoidossa, mutta ilman edellä mainittuja hoitoja niiden käytöstä ei voi odottaa kovinkaan näkyviä tuloksia. Instant-vaikutuksia voiteet eivät anna, vaan niiden käyttö on oltava jatkuvaa ja pitkäjänteistä. Selluliittivoiteet ja -öljyt elvyttävät pintaverenkiertoa ja vilkastuttavat solujen aineenvaihduntaa, parantavat nesteiden poistumista kudoksista, vahvistavat hiusverisuonten seinämiä, kiinteyttävät ja pitävät ihon pinnan pehmeänä. Selluliittivoiteen tai -öljyn levittämiseen yhdistetään ylöspäin suuntautuvaa pyöröhierontaa. Reisien seudulla tehdään puristusliikkeitä kohotettua kudosta peukaloilla rullaamalla.

Vaikka selluliitista ei pääsisikään täysin eroon, muhkurat kiinnittävät taatusti vähemmän huomiota terveen värisellä ja pehmeällä iholla.

Selluliitin hoidossa käytettyjä kasveja

Selluliittivoiteissa käytetään lukuisia eri kasveja, kuten arnikkia, artisokkaa, fucusta eli rakkolevää, sarviapilaa, gingo bilobaa, ginsengiä, guaranaa, hevoskastanjaa, kamferia, katajaa, koivua, koolapuun uutetta, kortetta, peltokortetta, laventelia, mesiangervoa, murattia, patsuliuutetta, punaista viiniköynnöstä, rautamyrttiä, rosmariinia, selleriä ja sypressiä. Sisäisesti nautittuna tehokasta on ainakin tuore ja luomulaatuinen lehtiselleri.

Jolien valikoiman selluliitin hoitoon löydät tästä.

Lähde: Una Nuotio: Kerro, kerro kuvastin

Kuvat: A life of perfect days, Katja Kokko ja unknown

Facebook38Twitter0Google+0Pinterest0Email
Kommentit (4) Lisää kommentti ↓
  1. Karoliina

    MInulle on opetettu, että tärkeää olisi tuossa hieronnassa myös hieroa ”auki” imusolmukealueet, eli nivustaipeet, ja sen jälkeen tosiaan imusuoniston suuntaisesti, jotta se kuona sitten pääsisi paremmin poistumaan. Olen myös joskus ”avannut” niitä imusolmukealueita imukupeilla (Keep Fit Jar).

    Tästä päätellen voisi kuvitella, että päälläseisonta (tai ihan vaan jalkojen ylös nostaminen/jollain lailla ylösalaisin kääntyminen) tekee varmaan selluliitillekin hyvää kun imunestekierto paranee :)

    7.8.2012 Vastaa
    • Katja Kokko

      Ainakin päälläseisontaa poistaa jännityksiä lihaksista ja hermostosta, joten kyllä, varmasti sekin jeesaa selluliittiin! Kiitos myös hierontavinkistä :)

      7.8.2012 Vastaa
  2. Arietta

    Aivan mahtava kirjoitus! Tuo Weledan koivuöljy vaikutti niin tutulta, että piti oikein mennä kaivelemaan laatikoita ja sitähän löytyi pieni pullon pohallinen, mutta parasta ennen päiväys oli mennyt vuonna 2006 :D höm… Pitää tulla ostamaan uusi pullo. :)

    Tutkin netistä hieman noita kuivaharjoja ja löytyi sellaisia oikeilla harjaksilla varustettuja ja sitten kintaita. Kumpikohan malli toimii tehokkaammin?

    7.8.2012 Vastaa
    • Katja Kokko

      Oho, joo no taitaa olla öljy jo melko härskiä :D Minä tykkään eniten riffikintaasta, mutta makuasiahan se on millä tykkää harjata. Pitääkin kysäistä saisinko meille samoja kintaita myyntiin, mitä itse käytän. Opiskellessani kosmetologiksi me käytimme aina kintaita, siksi lienee jäänyt tapa siitä. Mutta varmasti oikea harjakin on hyvä :)

      7.8.2012 Vastaa

Kommenttisi