Processed with VSCOcam with m6 presetKäväisin eilen designer brunssilla Urbanstoryssa (designputiikki, kohtaamispaikka, kirjakauppa ja ties mitä sekä Hymy Raw Food -kahvilan koti). Aiheena oli tulevaisuuden tilasuunnittelu hieman eri kanteilta katsottuna. Minut houkutteli paikalle Stress Free Area® -konseptin luojan, Margit Sjöroosin luento siitä, miten tilasuunnittelulla voi vähentää stressiä ja lisätä sosiaalisia kohtaamisia. Toinen vetonaula oli Green House Effectin vihertilasuunnittelu, josta oli myös maistiaisia Urbanstoryssa ja Hymy-kahvilan puolella (yläkuvassa). Rakastan huonekasveja, viherseiniä ja niiden luovaa käyttöä eriliaisissa sisäympäristöissä. En pelkästään esteettisten arvojen vuoksi, vaan koska ne tekevät tutkitusti hyvää keholle ja mielelle (Täällä lisää tietoa, jos aihe kiinnostaa syvemmin).

Processed with VSCOcam with f2 preset

Myös stressittömän tilan suunnittelu oli inspiroivaa kuultavaa. Stressin hallinta kun on muutenkin tämän päivän juttu, eikä syyttä. Nykyään ollaan yhä vakuuttuneempia siitä, että mitä moninaisimmat sairaudet ovat pohjimmiltaan stressiperäisiä tai ainakin saavat vauhtia kehon ja mielen oravanpyörästä.

Margit Sjöroos (ei kuvassa, vaan siinä tilaisuutta avaa Urbanin Teija Castell) on koseptisuunnittelija ja perehtynyt siihen, millaiset elementit ja aistiärsykkeet jokapäiväisessä ympäristössämme aiheuttavat stressiä ja toisaalta, millaisilla ratkaisuilla stressiä voi vähentää. – Tiesitkö esimerkiksi, että kaupungissa ja maalla asuvilla aivojen uhkaavien ärsykkeiden, pelkoreaktioiden ja aggressioiden käsittelyyn liittyvä alue on erilainen? Vaikka emme tietoisesti rekisteröi kaikkea ääni-, valo-, tieto- ym. ärsyketulvaa ympäristössämme, kehomme reagoi pitkälti samaan tapaan kuin kivikaudella: Kova ääni on merkki potentiaalisesta vaarasta on se sitten epämiellyttävä tai mieluinen. Kehossa käynnistyy sama taistele- tai pakene -reaktio huolimatta siitä, altistummeko kovalle äänelle bussin jarruttaessa äkisti juuri kun olimme ylittämässä katua, vai ämyrin vieressä lempibändimme keikalla. Säikähdämme ensimmäistä mutta kehomme kauhistuu sisäisesti myös jälkimmäistä.

Mielenkiintoinen oli myös tieto, että esimerkiksi toimistoissa ja työpaikoilla värivalinnat ja valaistus saattavat jopa lisätä työntekijöiden sairastavuutta ja aiheuttaa immunologisen reaktion: Kurkku tulee karheaksi ja silmiä kirvelee. “Rauhoittavat” luonnonäänet, kuten veden solina taustallamusakkina ei rauhoita, vaan lisää vessakäyntejä ja hektiset ostoskeskustilat uuvuttavat ja lamaavat kiinnostuksen koko shoppailua kohtaan.

Samaa voi soveltaa myös kotiympäristöön. Itse huomaan konkreettisesti valaistuksen vaikutuksen marraskuun minimalistisessa päivänvalossa. En enää viihdy tietyissä huoneissa, joissa vietän mielelläni aikaa vuoden valoisaan aikaan. Tunnelma on jotenkin väärä. Jokainen varmasti tunnistaa myös kotoisen kaaoksen vaikutuksen stressitasoihin. On helpompi ajatella, kun ympärillä vallitsee järjestys. Tosin tämä on yksilöllistä, eikä ainakaan tunnu vaivaavan kaikkia perheenjäseniä…

Miten vähentää stressiä sisäympäristössä?

Kuka tahansa voi luoda oman stressivapaan alueensa muutamilla käytännön keinoilla. Vaikka ei olisi aivotutkimukseen perehtynyt asiantuntija (kuten Sjöroos), kokeilemalla voi tehdä onnistuneita oivalluksia. Tässä muutamia keinoja, joita kannattaa testata:

Valaistus

Hämärä valaistus väsyttää useimpia. Liian terävä ja kova valo (toimiston loisteputket) saattaa myös uuvuttaa. Päivänvalo lisää tutkitusti vireyttä ja hyvää mieltä tukevien hormonien ja välittäjäaineiden tuotantoa. Päivänvalolamput eivät pääse aivan samoihin tehoihin, mutta ovat parempi vaihtoehto esim. työtilan ääreen kuin sinänsä tunnelmalliset hehkulamput. Valoisaan aikaan kannattaa työskennellä niin paljon ikkunan ääressä niin paljon kuin mahdollista.

Siisteys ja sisustus

Feng Shuilla on tähän paljonkin sanottavaa mutta ihan arkipäiväisetkin pienet sisutusratkaisut ja rojun raivaus lisäävät yleensä tyytyväisyyttä ja viihtyvyyttä. Jokaisella on luonnollisesti oma tyylinsä ja osa jopa kaipaa luovaa kaaosta mutta ehkäpä kokeeksi voisin järjestää työpöydän uusiksi tai hankkia vihdoin sen muistitaulun, jolle voin kiinnittää pöydällä ajelehtivat tarralaput ja irtolippuset… Luonnonmateriaalia olevat tyynyt, huovat ja matot, kalustemateriaalit vaikuttavat tehokkaasti viihtyvyyteen ja luonnollisesti myös seinällä olevat kuvat ja muut elementit.

Processed with VSCOcam with f2 preset

Melu

Margit Sjöroos kertoi miten tiettyjä äänitaajuuksia sisältävää musiikkia ja muita ääniä voi käyttää joko rauhoittamaan tai aktivoimaan toimintaa tietyssä ympäristössä. Vaikka arjessa ei ihan näin syvällisesti voisikaan taustaääniään valita kannattaa melutasoihin toki kiinnittää huomiota. Myös taustamelu, johon emme tietoisesti reagoi, saattaa aiheuttaa päivän mittaan ärtyneisyyttä, jännittyneisyyttä ja päänsärkyä.  Viimeistään tässä vaiheessa lienee syytä kytkeä ainakin erilaisten digitaalisten viestimien merkkiäänet pois. Ehkäpä kotiin voisi järjestää kotiin peräti täysin hiljaisen rentoutumiselle pyhitetyn huoneen?

Digimetakka

Älyteknologia helpottaa monin tavoin elämää, mutta pommittaa meitä myös ärsyketulvalla. Digitaaliset kanavat koukuttavat, sillä ne ruokkivat nälkäisiä aivojamme ja synnyttävät mielihyväkokemuksia. Tiedon syvällisempi prosessointi vaatii kuitenkin aikaa, ja pintatiedon selailu ei vielä riitä synnyttämään pysyviä muistijälkiä. Niinpä surffailu tiedon valtatiellä auttaa kyllä kahmimaan valtavasti tietoa, mutta lopulta aika vähän siitä jää pysyvästi haaviin. Ärsyketulva kuormittaa ja pitää jatkuvasti yllä pientä stressitilaa. Voisiko kotiinkin raivata jonkun digivapaan vyöhykkeen, olkoon se sitten yllä mainittu “hiljainen huone”, ruokapöytä tai makkari. Mikä itselle sopii parhaiten.

Kohtaamispaikka

Löytyykö kotoa tai työpaikaltasi tila, joka houkuttelee viettämään aikaa yhdessä ja mahdollistaa aitoja, kiireettömiä kohtaamisia? Ehkä se on olohuoneen jättisohva, jonka voisikin tv:n sijaan suunnata kohti takkatulta tai toista istuinryhmää. Houkutteleva vihernurkkaus ja tyynyrykelmä lattialla tai keittiönpöytä, jolla syödään, luetaan, tehdään töitä ja ennenkaikkea parannetaan maailmaa yhdessä.

Luonnonelementit

Vaikka asuisit keskellä kaupunkia, luonnon voi tuoda myös kotiin. Viherkasvit, luonnonkivet, akvaario tai jopa pieni vesilähde sisätiloissa auttavat laskemaan stressitasoja. – Puhumattakaan niistä kaikenkarvaisista lemmikeistä, jotka suorastaan vaativat keskittymään ja olemaan läsnä.

Processed with VSCOcam with s1 preset

Ja brunssilla kun oltiin, lopuksi pakollinen foodstagram: Raikas Green House Effect -mehu, jumalainen pieni sipulipiiras ja pala sitruunakakkua à la Hymy. Rawlicious!

  1. Jenni

    Mielenkiintoista asiaa, kiitos :)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Jolie 2018