Kuluneella viikolla olen yrittänyt noudattaa kokoelämän detox-kuuria eli yksinkertaistamista. Siitäkin huolimatta, että juuri nyt kalenteri on toista mieltä karsimisen suhteen ja meneillään on paljon kaikenlaista. Tällaisessa tilanteessa helposti antaa stressille periksi ja alkaa kipittää oravanpyörässä yhä kiivaampaan tahtiin. Päällimäisenä ajatus, ettei nyt ainakaan ole aikaa pohdiskella saatika pysähdellä. Totuus kuitenkin on, että kiirekin on pohjimmiltaan vain kokemus, joka muodostuu omien korvien välissä. Joten sen kesytyskin alkaa raivaamalla mieleen lisää tilaa.

IMG_1007

Tässä muutamia hyväksi havaittuja käytännön keinoja, joita olen viime päivinä testaillut matkalla kohti yksinkertaisesti rikkaampaa elämää.

1. Ole kolme minuuttia tekemättä mitään

Elämän yksinkertaistamisen voi aloittaa (yksinkertaisesti) olemalla hetken hiljaa tekemättä mitään. Ei tarvitse edes meditoida, kunhan on vain kolme minuuttia ihan itsekseen hengitellen. Tarkastellen omaa olemistaan lempeästi ja todeten, ettei tämä kaikki nyt ole niin vakavaa. – Toistetaan päivittäin mihin aikaan itselle parhaiten sopii. – Kannattaapi merkata kalenteriin, ettei unohdu.

2. Toteuta digisiivous

Kiireen tuntua ruokkii myös jatkuva viestimelu, päivityspiippaukset ja muut digitaalisen maailman äänimerkit. Sähköpostiähky on monille tuttu vaiva. Välttämättömiin viesteihin ehkä saa vastattua, mutta inboxi täytyy myös kaikenlaisista newslettereistä, promoviesteistä ja tiedotteista, joista vain murto-osa on oikeasti tarpeellisia. Päätin perata itseni ulos kaikilta listoilta, joiden viestejä en ole avannut ainakaan kuukauteen – jos koskaan. Saman putsauksen voi tehdä myös twitter- ja instagramtileille sekä muille somekanaville. Viestihälyä maailmassa riittää tämänkin jälkeen, mutta jo tämä helpotti kummasti – ainakin hetkeksi. – Toistetaan inboxin uhatessa täyttyä tai muuten vain meiliahistuksen iskiessä.

3. Lopeta lykkääminen

Vitkuttelu ei kumma kyllä vapautakaan kalenteriin tilaa, vaan päinvastoin lisää kiireentuntua muistuttelemalla olemassaolostaan jossain takaraivon tietämillä. Niinpä elämän yksinkertaistaja tarttuu rohkeasti käsillä oleviin velvollisuuksiin ja selättää ne nopealla ranneliikkeellä. Itse henkäisin syvään ja hoidin kuoliaaksi tylsistymisen uhallakin kolme to do-listalla pölyttynyttä asiaa. Kuinka ollakaan ryhtyminen vei paljon enemmän aikaa, kuin varsinainen suoritus ja noin puolet kiireestä katosi välittömästi. – Toteutetaan n. kerran päivässä tai vähintään kolme kertaa viikossa.

4. Pidättäydy salaisesta paheesta

Yksinkertaistamisessa on pohjimmiltaan kyse lempeydestä itseä kohtaan ja elämän arvokkuuden esiinkaivamisesta. Hellyys ei kuitenkaan ole samaa kuin hempeys tai hemmottelu. Jokaisella meillä on salaiset paheemme, joista tunnemme hieman syyllisyyttä. Usein kyse on aika viattomista jutuista, ylimääräisestä kakkupalasta, kupillisesta kahvia, pienistä heräteostoksista, netissä notkumisesta… Entä jos yhtenä päivänä ei antaisikaan periksi pikanautinnolle, vaan pidättelisi vähän? Katsoisi mitä siitä seuraa. Joskus pidättäytyminen saattaa paljastaa jotain todellisista tarpeistamme, jotka ovat jotain aivan muuta kuin hiilarihimo, kofeiinikoukku tai some-riippuvuus. Suositellaan kokeiltavaksi vähintään kerran viikossa varsinkin, jos omatunto rasittaa mieltä ylimääräisellä metelillä.

IMG_0878

5. Nosta esiin merkitykselliset asiat

Viikon loppupuolella on suositeltava hetki luoda silmäys taaksepäin ja nostaa esiin ne hetket, jotka saivat olon aidosti onnelliseksi, mielen tyyneksi ja tyytyväiseksi. Mitkä kohtaamiset, kokemukset ja tapahtumat tuntuivat tärkeimmiltä ja mitkä taas menettivät pian merkityksensä tai ansaitsivat alun perinkin pelkän olankohautuksen? Yksinkertaista elämää etsiessä tämä pieni retrospektio auttaa selvittämään, mistä voi vähitellen päästää irti ja mikä taas vie elämää itselle merkitykselliseen suuntaan. Apuna voi käyttää myös kiitollisuuspäiväkirjaa tai merkitä muuten hyvin menneitä asioita muistiin. – Suositeltavaa erityisesti silloin, kun elämä tuntuu olevan jossain toisaalla.

lehdet

  1. Anna

    Kiitos Outi!

    Löysin blogisi aivan hiljattain ja olen todella tykännyt lukea ajatuksiasi hyvinvoinnista :) Myös kuvat ovat aivan ihania, etenkin luontokuvat kolahtavat muhun :)

    Hyvää alkanutta uutta vuotta sinulle!

    • Outi

      Kiitos Anna, mukavaa kuulla <3

  2. Jenni

    Kiitos näistä ajatuksista :)

    Tuo lykkääminen on kyllä niin tuttu ilmiö…

    • Outi

      Lykkääminen on niin kovin tuttua täälläkin ja siihen tarttuminen on itselleni ollut kaikkein voimallisin näistä keinoista.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Jolie 2018